1924-ben egy viszonylag kis létszámú zárt körű művészcsoport
Képzőművészek Új Társasága néven rendezett kiállítást az Ernst Múzeumban.
A kiállítók között voltak Rippl-Rónai
József elnök, Vaszary
János, Beck Ö. Fülöp, Bornemissza Géza, Kmetty
János, Egry József, Kozma Lajos,
Medgyessy Ferenc, Perlott-Csaba
Vilmos, Szőnyi István, Márffy
Ödön csoportttagok, valamint Czóbel
Béla, Csorba
Géza, Pátzay Pál, Aba Novák Vilmos meghívott kiállítók.
Az új szabad szervezet lényegében a Nyolcak örökségének folytatását vállalta. A
világháború előtti magyar képzőművészet új törekvésű, jelentős eredményt
elért képviselőit csoportosította, kiegészítve sorukat több igéretesen
idnuló, illetve pályája elején állo tehetséggel. Programjukat Vaszary
János fogalmazta meg: "Az elejtett fonalat ott vesszük fel, ahol
elszakadt. A KÚT nehéz viszonyok között az első tömörülés, mely félre nem
érthető szándékkal a haladó művészi ízlésben az együvétartozást, mint
keretet és konszolidálást keresi."
Második kiállításukra 1925-ben került sor Nemzeti Szalonban, amibe
bevonták az újonnan alakult Új Művészek Egyesületét (ÚME) is. Majd egy év
múlva ismét együtt rendezett kiállítást a két csoport először az Ernst
Múzeumban, majd a Műcsarnokban.
1926-ban a szervezet rövidített elnevezésével azonos című folyóiratot
indítottak, amely komoly propagandát fejtett ki a modern magyar művészet
mellett. A lap másfél éven át 11 számot ért meg. A folyóiratból tisztán
kirajzolódott a KÚT szellemi arcéle, többfrontos küzdelme: támadta a
Műcsarnokot, a művészeti dogmatizmus minden megnyilatkozását, az óvatos
álmoderneket, a dilettantizmust.
A KÚT 1927-ben osztott először díjakat. Díjazási gyakorlata egész
működése alatt élt; díjaikat esetenkénti adományokból fedezték.
Németh Lajos szavai szerint a KÚT "némi egyszerűsítéssel az École de
Paris magyar szárnyának minősíthető". A kortársak éppen a francia
orientáció miatt támadták a társaság szellemiségét.