Festő és grafikus; művészettörténészek és egyes kritikusok a "fény festője", sőt "megszállottja" jelzővel illették. Főleg tájképeket, elsősorban balatoni tájakat festett. Festészetének középpontjában a fény sugárzása és a fénytörés állt. Képein az anyag fénnyé válik, művei egyszerre sugároznak ünnepélyességet és feszültséget. A XX. század első felének ő volt az egyik legeredetibb és legdrámaibb magyar festőművésze. Festészeti tanulmányait Münchenben és Párizsban folytatta, majd tanult a budapesti Mintarajziskolában is. 1912-ben pártofgói jóvoltából Belgiumba ment tanulmányútra. Hazatérte után a Balaton partján telepedett le. | ![]() |
A Balaton Egrynek nem puszta tájélmény volt; a Balaton "nekem mindent
jelent, kiegészítője életemnek" - vallotta a szimólummá magasztosult
tóról. Az ember és a természet örök viszonya, együvétartozása, egyással
szembenállása és a fokozódó szabadságvágy vált a keszthelyi periódustól
kezdve Egry művészetének fő probélmájává. Nem törekedett természeti
hűségre, és kikerülve korának divatos
impresszionista hatásait, inkább az expresszionizmus felé közeledett.
Olaj-pasztell-akvarell kevert technikája drámaivá, vibrálóvá tette
képeit.
Több önarcképe is fennmaradt, ezek a lét kérdéseivel viaskodó művész
arcvonásait rögzítették. Némely művészettörténész Ady Endrével rokonítja,
akivel a panteizmus is összeköti. 1942-ben így vallott önmagáról Kassák
Lajosnak: ""Hát festek. Hát tudja a nyavalya, hogy miért festek! Hát
festek, mert ez az életem. ... Hiába zárnának be minden eszköz nélkül, én
akkor is festenék. Nem
vászonra festenék és nem foglalnám keretbe, de magamban mindig
festenék."
1948-ban Kossuth-díjat kapott.