1909-ben forradalmi művészcsoport született
Magyarországon. Stílusa az első világháború előtti időszak egészére
rányomja bélyegét, és szemléletmódja a további stílustörekvések egyik
kiindulópontjává vált. 1911-ig "keresők"-nek nevezik magukat: keresik az
új korszak új kifejezési formáját. 1911-ben nevüket "Nyolcak"-ra
változtatják.
A csoport tagjai: a polgári, radikális eszméket valló Kernstok
Károly; a
csoport legmerészebb alkotója Berény
Róbert;
Pór
Bertalan, aki elsősorban
monumentális, sokfigurás vásznaival tűnik ki; a kitűnő portréfestő,
Tihanyi
Lajos; Czigány
Dezső, aki klasszikus nyugalmú, puritán felfogású
önarcképeket és csendéleteket festett; Czóbel
Béla és Márffy Ödön, akik a
"fauve"-ok festészetének iskolázott mesterei; és Orbán
Dezső, aki az erőteljesebb formák felé vonzódott.
A Nyolcak stílusa Cézanne festészetében gyökeredzik, törekvéseik a
kortárs nyugati törekvésekkel vannak rokonságban. De hatott rájuk a
szecesszió és a fauve-ok is. Az
új út keresésére a társadalmi átalakulás élménye ösztönözte őket.
E csoport köréhez tartozó festőművészek a polgári értelmiséghez
tartoznak. Az ízlés, amelyet kilégítenek, a polgári értelmiségnek az
ízlése, a célkitűzések és eszmények, amelyeket követnek, bizonyos
mértékig a művészeten kívüli körből származnak: annak a rétegnek
életformájából, amelynek sorsában maguk is osztoztak. A Nyolcak vezére,
Kernstok Károly hasonló szerepet játszik a festészetben, mint Ady a
költészetben.
A Nyolcak, bár nem mindenben a legkedvezőbb körülmények között indulnak
útjukra, nem csak receptív módon, de saját hazai hangjukat is hallatva be
tudtak kapcsolódni a nemzetközi áramlatba. Művészetük ekkor nem volt
elszigetelt, sőt itthon a különböző áramlatoknak valamilyen módon
letéteményese és az itthoni hasonló törekvések kristályosodási pontja
lett. Elszigetelté csak a húszas évek végén vált, mikor erőszakkal
felejtkeztek el róla, s próbálták kitörölni a magyar művészet szerves
fejlődésének egészéből.