Építészet Magyarországon a két világháború
között
Az új építészeti felfogás jelei Magyarországon már az első
világháborút megelőző években mutatkoztak. Köszönhető volt ez Lechner
Ödön, Kós Károly és Lajta Béla munkásságának. Az 1910-es évek elején
nagyszabású építőmunka folyt annak ellenére, hogy már a háborúra
készülődtek. Majd a háború folyamán a gazdasági helyzet romlásával
párhuzamosan csökkent az építőtevékenység. A 20-az évek végére kialakuló
újabb fellendülésnek a gazdasági válság vetett véget.
A húszas évek minden nagy megbízatását a tekintellyel, pozícióval és
megfelelő kapcsolatokkal bíró professzorok, és minisztériumi
államtitkárok szerezték meg. A korszak jelképe lekginkáb Walder Gyula lehetne.
Az 1928-as La Sarraz-beli CIAM - Congrés Internationaux d'Architecture
Moderne, nemzetközi építész szervezet, 1928-ban alakult Svájcban - Molnár
Farkast magyar delegátusává választotta. A magyar CIRPAC csoport 1929-ben
alakult meg Molnár Farkas és Fischer József vezetésével. E csoportnak
jelentős szerepe volt a Bauhaus, később a Le Corbusier által képviselt
építészeti elvek magyarországi propagálásában. A csoport 1938-ig
működött. A
modern építészet történetében az 1930-as évek elválaszthatók az
avantgarde korábbi periódusától csakúgy, mint a későbbi fejlődéstől; ez
az időszak az elterjedés, a kibontakozás kora. Az új építészet hazai
kibontakozása az 1930-as években már elkésett, szinte egy évtized
lemaradással követi a külföldi kezdeményezéseket. A gazdasági válság után
az építtetők egy része az új építészetből fakadó anyagi előnyöket
igyekeztek kihasználni. Emellett az építőanyag és az építőszerkezet
technikai fejlődése is hozzájárult az új építészet elterjedéséhez.
Ez az új stílus egyelőre a fővárosra korlátozódott.
A radikális új formaképzés hívei mellett sokan voltak, akik az új
építészet lényegét nem a külső megjelenésben, hanem a tökéletes
funkcióban, a jó alaprajzi megoldásban látták. Az épület funkciójából
adódó igények tökéletes kielégítését mindennél fontosabbnak tartották. A
funkcionalizmust hirdette Kotsis Iván, és általa
hamarosan a Budapesti
Műszaki Egyetem épülettervezés-oktatása is ennek szellemében folyt.
Ebben az időszakban a gazdasági adottságok nem kedveztek a
városépítésnek, városfejlesztésnek. Mégis történtek fontos lépések,
amelyek helyes irányba terelték a városépítést. Ez idő tájt három
kimagasló városrendező szorgalmazta az új építészet szemléletének
urbanisztikai kibontakozását: Harrer Ferenc, Warga László és Messik
Géza.
A városrendezésről és az építésügyről hozott legjelentősebb törvény az
1937. évi, majd a főváros 1940. évi Építésügyi Szabályzata. 1939-ben
véglegesen megállapították Budapest forgalmi úthálózatát. Az 1937-es
kötelező előírás nyomán megkezdődött a vidéki városok rendezése is.
(Szegeden Pálffy Budinszky Endre és Hergár Viktor tevékenysége jelentős.)
Új falvak tervezéséhez az 1940. es 1941. évi Duna- és Tisza-árvizek utáni
újjáépítés szolgáltatott alkalmat. Az árvízkárok nyomán újjáépülő falvak
építési programjához csatlakozott az Országos Nép- és Családvédelmi Alap
(ONCSA) helyenként településrendezés méretű építőtevékenysége.
A korszak legjelentősebb építészei: Fischer József, Ligeti Pál (tervezés
mellett építészetelméleti könyvet írt Új Pantheon felé címmel), Molnár Farkas, Preisich Gábor, Hajós Alfréd (fő
műve a margitszigeti fedett uszoda - 1930), Kozma
Lajos, Rimanóczy Gyula, Dávid Károly (ő tervezte a Népstadiont 1945
után). A korszak egyik híres kritikusa pedig Becz
Jenő. |