REGGIANE Re 2000 FALCO (I)
MÁVAG HÉJA (H)
TECHNIKAI ADATOK (Falco I)
Legénység: 1 fő | Motor: 1 db Piaggio P.XI RC.40, 985 LE | Sebesség: 537 km/h (5500 m-en) |
Fegyverzet: 2 db 12,7 mm-es Breda-SAFAT géppuska | ||
Súly: 2080 kg (üresen); 2880 kg (harckészen) | Csúcsmagasság: 10500 m | Hatótávolság: 680 km |
Fesztávolság: 11,00 m | Hossz: 7,90 m | Magasság: 3,20 m |
TÖRTÉNETE
A Caproni leányvállalata, a Reggiane 1938-ban készítette el annak a repülőgépnek a prototípusát, mely kísérteties hasonlóságot mutatott az amerikai Seversky P-35-ös modellel. A kiváló manőverező képességekkel rendelkező Falco-k többségét svéd illetve magyar megrendelésre gyártották, de Olaszországban is hadrendbe állt, nemcsak mint vadász, hanem vadászbombázóként, illetve repülőgéphordozón állomásozó vadászgépként is. A Magyarország által megvásárolt Re 2000-esek Héja néven kerültek alkalmazásra a keleti fronton. A pilóták néha panaszkodtak rá, Horthy István kormányzóhelyettes halálos balesete után kifejezetten rossz híre lett a típusnak, pedig eredményesen harcolt, a veszteségek többsége balesetből eredt, melyeket valószínűleg inkább annak rovására kell írnunk, hogy a pilóták (megfelelő kiképzőgép hiányában) nem voltak kellően felkészítve a Héjákon való repülésre.
MÁVAG HÉJA
1940-ben a MÁVAG gyár megvásárolta a Re 2000-es gyártásának licenszét. A gépbe Weiss Manfred WM 14_b motor került (1030 LE), a fegyverzetet 2 db 12,7 mm-es Gebauer géppuska képezte, és némileg módosították a sárkányt is. Különbözõ nehézségek miatt a gyártás csak 1943-ban indult meg, de az ekkor már elavultnak számító Héják nem kerültek harci alkalmazásra, annál is inkább, mert Győrben megkezdődött a jóval modernebb Me-109-esek összeszerelése. A hazai gyártású Héjákat kiképzésre illetve gyakorlógépként alkalmazták.
KÉPEK
=>
Kováts : Sólymok, Héják, Nebulók