ROOSEVELT bejelenti, hogy a mai ülésen politikai ügyekkel kívánnak foglalkozni. A Németországra vonatkozó kérdéseket kellene előre venni. Más nemzetközi jellegű problémákat viszont – az olyan jellegűeket, mint Dakar vagy Indokína kérdése – el lehetne halasztani. Az egyik kérdés, amellyel kormányaink már ezt megelőzően is foglalkoztak, a megszállási övezetek kérdése. Nem az állandó, hanem az ideiglenes megszállásról van szó. Ez a kérdés mind aktuálisabbá válik.
SZTÁLIN azt szeretné,
ha a mai ülésen a következő kérdéseket
vitatnák meg. Előszőr is a Németország
széttagolására vonatkozó javaslatokat. Erről
a problémáról nem volt eszmecsere Teheránban,
majd Sztálin és Churchill között Moszkvában,
1944 októberében. Sem Teheránban, sem Moszkvában
nem született döntés. Most ki kell alakítani valamilyen
véleményt erre a kérdésre vonatkozólag.
Lenne még egy kérdés Németországot
illetően. Megengedjük-e, hogy Németországban
valamiféle központi kormány alakuljon, vagy pedig arra
szorítkozunk, hogy kialakítunk Németországban
egy közigazgatási szervezetet; ha pedig Németország
széttagolása mellett döntünk, vajon a széttagolt
Németország minden egyes részében külön
kormány alakul? Ezt tisztázni kell.
A harmadik kérdés a feltétel nélküli
kapitulációra vonatkozik. Valamennyien Németország
feltétel nélküli kapitulációja mellett
vagyunk. Ő, Sztálin, mégis szeretné tudni,
vajon meghagyják-e a szövetségesek, avagy nem hagyják
meg Hitler kormányát, ha az
feltétel nélkül kapitulál. Az egyik kizárja
a másikat. De ha ez így van, akkor ezt így is ki
kell mondani. A szövetségesek szereztek már bizonyos
tapasztalatokat Olaszország kapitulációjakor, de
ott voltak konkrét követelések,
amelyek a feltétel nélküli kapituláció
tartalmát alkották. Nem kellene-e megállapodnunk
Németország feltétel nélküli kapitulációjának
konkrét tartalmában? Ezt a kérdést is tisztázni
kell.
Végül itt van a jóvátételnek, a Németország
által fizetendő kártérítésnek,
e kártérítés mértékének
a kérdése.
A felsorolt kérdésekkel szerette volna még kiegészíteni
az elnök által javasolt kérdéseket.
ROOSEVELT azt mondja, hogy megítélése szerint a Sztálin marsall által felvetett kérdések a permanens állapotot érintik. Márpedig ezek Németország megszállási övezeteinek kérdéséből adódnak. Lehetséges, hogy ezek az övezetek jelentik az első lépést Németország széttagolása felé.
SZTÁLIN kijelenti,
hogy ha a szövetségesek Németország széttagolására
törekszenek, mondják meg ezt kereken. Arról, hogy háborús
veresége után részekre tagolják Németországot,
már két ízben is folyt véleménycsere
a szövetségesek között. Először Teheránban,
amikor az elnök Németország öt részre osztását
javasolta. Teheránban a miniszterelnök is Németország
széttagolása mellett foglalt állást, bár
ingadozott. Ez azonban csak véleménycsere volt.
A második alkalommal Moszkvában, a múlt év októberében
Sztálin és a miniszterelnök között folytak
megbeszélések Németország feldarabolásáról.
Azt az angol tervet vitatták meg, amely szerint Németországot
két államra kellene felosztani: Poroszországra a tartományokkal
és Bajorországra; emellett a Ruhr-vidék és Vesztfália
nemzetközi ellenőrzés alá kerülne. Döntés
azonban Moszkvában sem született, s nem is születhetett,
mivel az elnök nem volt ott.
CHURCHILL kijelenti, hogy
elvben helyesli Németország részekre tagolását,
de a Németország egyes részei közötti határok
megállapítása túlságosan bonyolult feladat,
mintsem hogy itt öt-hat nap alatt meg lehetne oldani. Behatóan
kell tanulmányozni a történeti, etnográfiai és
gazdasági tényezőket, s hetekig tartó hosszas
tárgyalásokra van szükség albizottságokban
vagy bizottságokban, amelyeknek részletes javaslatokat kell
kidolgozniuk, és ajánlásokat kell előterjeszteniük
az eljárás módját illetően. Azok a tárgyalások,
amelyeket Teheránban a három kormányfő
folytatott erről a kérdésről, majd azok a nem
hivatalos megbeszélések, amelyeket ő, Churchill, Moszkvában
Sztálin marsallal folytatott, csak a legáltalánosabb
vonásokban vetik fel a kérdést, anélkül,
hogy pontos tervet nyújtanának.
Ő, Churchill, nem tudna azonnal válaszolni arra a kérdésre,
miképpen osszák fel Németországot. Csak arra
tudna utalni, hogy milyen eljárást tartana ebben a kérdésben
célszerűnek. Mindamellett fenntartaná magának
azt a jogot, hogy esetleg megváltoztassa véleményét
a kérdést tanulmányozó bizottságok ajánlásainak
ismeretében. Ő, Churchill, abból indul ki, hogy minden
baj fő oka Poroszország hatalma. Nyilvánvaló,
hogy ha Poroszországot különválasztják Németországtól,
erősen csökken az a lehetősége, hogy újabb
háborút robbantson ki. Ő maga személy szerint
úgy véli, hogy ha délen egy másik nagynémet
állam alakulna, amelynek fővárosa esetleg Bécs
lehetne, ezzel meglenne a választóvonal Poroszország
és Németország többi része között.
Németország lakossága fele-fele részben oszlana
meg a két állam között.
Vannak még más kérdések is, amelyeket meg kell
tárgyalni. Először is, egyetértünk abban,
hogy Németországnak veszítenie kell területéből,
mégpedig azt a részt, amelynek jelentős hányadát
ma már elfoglalták az orosz csapatok, s amelyet a lengyeleknek
kell majd átadni. Vannak problémák a Rajna völgyével,
Franciaország és Németország határával
kapcsolatban is, s probléma az is, hogy kinek a birtokában
legyen az iparosított Ruhr- és Saar-vidék, amely katonai
potenciállal rendelkezik (olyan értelemben, hogy ott megvan
a lehetőség a fegyvergyártásra). Vajon ezeknek
a vidékeknek olyan országok birtokába kell-e kerülniük,
mint Franciaország? Vagy német közigazgatás alatt
maradjanak? Vagy pedig a világszervezet ellenőrzése
alá helyezendők hosszú, de korlátozott időre
szóló kondominium formájában? Mindezt meg kell
vizsgálni. Ő, Churchill, csak annyit mondhat, hogy kormánya
nevében nem fejthet ki határozott véleményt
erre a kérdésre vonatkozólag. A brit kormánynak
össze kell egyeztetnie terveit a szövetségesek terveivel.
Végül, kérdés az is, hogy Poroszországban
nem indul-e meg a belső bomlás, miután elszigetelték
Németország többi részétől? Teheránban ezzel is foglalkoztak. Egy probléma talán elég gyorsan
megoldható: nevezetesen az ilyen kérdések megvizsgálására
szolgáló apparátus létrehozásának
a kérdése. Ez az apparátus jelentéseket fog
készíteni a kormányoknak, mielőtt azok végleges
döntést hoznának.
Szeretné leszögezni, hogy a szövetségesek elég
jól felkészültek Németország azonnali kapitulációjára.
A kapituláció minden részletét kidolgozták
s ismertették a három kormánnyal. Már csak az
van hátra, hogy hivatalosan megállapodjanak a megszállási
övezeteket és a németországi ellenőrzési
apparátust illetően. Ha feltételezzük, hogy Németország
egy hónap vagy hat hét, vagy esetleg hat hónap múlva
kapitulál, a szövetségeseknek már csak a németországi
övezeteket kell ismerniük.
SZTÁLIN azt mondja, hogy nem világos a dolog. Németországban is előállhat valamilyen csoport azzal, hogy megdöntötte a kormányt, ahogy azt Badoglio tette Olaszországban. Hajlandók lesznek-e a szövetségesek tárgyalásokba bocsátkozni egy ilyen kormánnyal?
EDEN leszögezi, hogy egy ilyen csoportnak is ugyanazokat a kapitulációs feltételeket adnák meg, amelyeket az Európai Tanácskozó Bizottság már összeegyeztetett.
CHURCHILL azt mondja, hogy szeretné vázolni az események várható menetét. Németország nem tudja már tovább folytatni a háborút. Tegyük fel, hogy Hitler vagy Himmler ajánlja fel a kapitulációt. A szövetségesek nyilván azt fogják válaszolni, hogy velük mint háborús bűnösökkel nem hajlandók tárgyalásokba bocsátkozni. Ha csak ezek az emberek lesznek Németországban, a szövetségesek folytatják a háborút. De sokkal valószínűbb, hogy Hitler igyekszik elrejtőzni, vagy megölik őt egy németországi államcsíny eredményeképpen, és egy másik kormány alakul, amely aztán felajánlja a kapitulációt. Ebben az esetben haladéktalanul konzultálnunk kell egymással, hogy Németország részéről elfogadhatjuk-e tárgyalópartnernek ezeket az embereket. Ha úgy döntünk, hogy tárgyalásokba bocsátkozhatunk velük, eléjük terjesztjük a kapituláció feltételeit. De ha az illetőket méltatlannak találjuk arra, hogy tárgyalásokba bocsátkozzunk velük, akkor folytatjuk a háborút, és megszálljuk az egész országot. Ha ezek az új emberek megjelennek, és aláírják a feltétel nélküli kapitulációt az általunk támasztott kikötésekkel, akkor nem fogunk velük részletekbe bocsátkozni jövőjüket illetően. A feltétel nélküli kapituláció lehetőséget nyújt a szövetségeseknek arra, hogy pótlólag követeljék Németország részekre osztását.
SZTÁLIN megállapítja, hogy a széttagolás nem pótlólagos, ha nem igen lényeges követelés.
CHURCHILL egyetért vele, hogy ez igen fontos követelés, de nem hiszi, hogy ezt már az első fázisban közölni kell a németekkel. A szövetségeseknek erre vonatkozólag konkrét megállapodásra kell jutniuk.
SZTÁLIN azt mondja, hogy éppen ezért vetette fel ezt a kérdést.
CHURCHILL azt mondja, hogy a feldarabolás kérdését megvizsgálhatják ugyan, de nem hiszi, hogy azonnal konkrét megállapodásra lehetne jutni. Ezt a kérdést még tanulmányozni kell. Véleménye szerint egy ilyen kérdés inkább a békekonferenciára tartozna.
ROOSEVELT azt mondja, hogy érzése szerint Sztálin marsall nem kapott választ arra a kérdésre, hogy széttagoljuk-e Németországot, avagy sem. Ő, Roosevelt, úgy véli, hogy most elvben el kell dönteni a kérdést, a részleteket pedig későbbre lehet halasztani.
SZTÁLIN helyesli ezt.
ROOSEVELT folytatja: a miniszterelnök azt mondja, hogy nem lehet most megvonni Németország egyes részeinek határait, mert ez a kérdés még tanulmányozásra szorul. Helyes. Ám a legfontosabb mégiscsak az, hogy a konferencia döntsön az alapelvben, nevezetesen abban, hogy egyetértünk-e Németország széttagolásávat avagy sem, Roosevelt véleménye szerint jó lenne a németekkel a kapituláció feltételeinek átnyújtásakor közölni, hogy Németországot fel fogják darabolni. Teheránban ő, Roosevelt, Németország decentralizált igazgatása mellett foglalt állást. Amikor 40 évvel ezelőtt Németországban tartózkodott, a közigazgatás decentralizáltsága tény volt: Bajorországnak és Hessennek bajor, illetve hesseni kormánya volt. Ezek valóságos kormányok voltak. A „Reich” szót akkor még nem használták. Az utóbbi 20 év alatt azonban az igazgatás decentralizáltságát fokozatosan megszüntették. Az egész közigazgatás Berlinben összpontosult. Ma terveket szövögetni Németország decentralizálására nem más, mint utópia. Ő, Roosevelt, nem lát más kivezető utat, mint a részekre tagolást. Hogy hány részre? 6-7-re vagy esetleg kevesebbre? Most nem tudna erről határozott véleményt nyilvánítani. Ezt a kérdést még tanulmányozni kell. De már itt, a Krímben, meg kell állapodni arra vonatkozólag, közöljük-e a németekkel, hogy Németország fel lesz darabolva.
CHURCHILL véleménye szerint nem kell tájékoztatni a németeket a Németországgal szemben majdan folytatandó politikáról. Csak annyit kell közölni velük, hogy Németország kapitulációja után számítaniuk kell majd a szövetségesek további követeléseire. Ezeket a további követeléseket a szövetségesek közös megállapodás alapján támasztják majd a németekkel szemben. Ami a széttagolást illeti, neki, Churchillnek az a nézete, hogy erről nem lehet néhány nap alatt döntést hozni. A szövetségeseknek egy 80 milliós néppel van dolguk, s ennek sorsáról természetesen nem lehet 30 perc alatt dönteni. Bizonyára egy hónapba is beletelik, míg a bizottság részletesen kidolgozza ezt a kérdést.
ROOSEVELT megállapítja, hogy a miniszterelnök időelemet visz bele a kérdésbe. Ha a felosztás kérdését nyilvánosan tárgyalnák, a tervjavaslatok százai érkeznének be. Ezért ő, Roosevelt, azt ajánlja, hogy a három külügyminiszter 24 órán belül készítsen egy tervet a Németország széttagolásának tanulmányozásában követendő ügymenetre vonatkozólag, s akkor 30 napon belül össze lehet állítani a széttagolás részletes tervét.
CHURCHILL kijelenti, hogy a brit kormány kész elfogadni Németország széttagolásának elvét és bizottságot kiküldeni a követendő eljárás tanulmányozására.
SZTÁLIN azt mondja, azért vetette fel ezt a kérdést, hogy világosan lássuk, mit is akarunk. Az események Németország katasztrófája felé visznek. Németország vereséget fog szenvedni, s ezt a vereséget közelebb hozza a szövetségesek gyors előnyomulása. A katonai katasztrófa mellett Németországban belső katasztrófa is bekövetkezhet azáltal, hogy az országnak nem lesz sem szene, sem kenyere. A németek már elvesztették a dabrowai szénmedencét, s hamarosan a Ruhr-vidék is a szövetségesek tüzérségi tüze alá kerül. Az események ilyen rohamos fejlődésére való tekintettel ő, Sztálin, nem szeretné, ha a szövetségeseket váratlanul érnék a fejlemények. A szóban forgó kérdést azért vetette fel, hogy a szövetségesek felkészüljenek az eseményekre. Tökéletesen megérti Churchillnek azt a meggondolását, hogy most nehéz lenne összeállítani Németország széttagolásának a tervét. Nem is javasolja, hogy konkrét tervet állítsanak össze. A kérdést elvben mégis el kell dönteni, s ezt a döntést fel kell venni a feltétel nélküli kapituláció rendelkezései közé.
CHURCHILL kijelenti, hogy a feltétel nélküli kapituláció kizárja a fegyverszüneti egyezményt. A feltétel nélküli kapituláció az alapja a hadi cselekmények befejezésének. Aki aláírja a feltétel nélküli kapitulációt, aláveti magát a győztesek akaratának.
SZTÁLIN azt mondja, hogy a kapituláció rendelkezéseit mégiscsak aláírják.
CHURCHILL helyesel, majd felhívja a figyelmet az Európai Tanácskozó Bizottságban Németország feltétel nélküli kapitulációjára vonatkozólag kidolgozott rendelkezések 12. cikkelyére.
ROOSEVELT megállapítja, hogy a cikkelyben nem esik szó Németország széttagolásáról.
SZTÁLIN megerősíti, hogy ez így van.
CHURCHILL megkérdezi, szándékukban áll-e nyilvánosságra hozni a fegyverszüneti feltételeket.
SZTÁLIN azt válaszolja, hogy egyelőre nem hozzák nyilvánosságra ezeket a feltételeket. A feltételek a szövetségesek számára adottak, s annak idején előterjesztik majd őket a német kormánynak. A szövetségesek döntik majd el, mikor hozzák nyilvánosságra a feltételeket. A szövetségesek ugyanígy járnak most el Olaszország esetében, hiszen az olasz kapituláció rendelkezéseit akkor hozzák majd nyilvánosságra, amikor szükségesnek látják.
ROOSEVELT megkérdezi, vajon a németek kormányt vagy közigazgatást kapnak-e a szövetségesektől? Ha Németországot részekre tagolják, minden egyes résznek lesz közigazgatása, amely a szövetségesek megfelelő parancsnokságának van alárendelve.
CHURCHILL azt mondja, hogy ezt nem tudja. Neki, Churchillnek, nehéz továbbmennie annál a kijelentésnél, hogy a brit kormány kész elfogadni Németország széttagolásának elvét, és egyetért olyan bizottság alakításával, amely kidolgozná az erre vonatkozó tervet.
ROOSEVELT megkérdezi, egyetért-e Churchill azzal, hogy a 12. cikkelyt kiegészítsék egy Németország széttagolására vonatkozó megállapítással.
CHURCHILL hajlik arra, hogy a három külügyminiszter megvizsgálja a 12. cikkelyt annak tisztázása végett, hogy be lehet-e iktatni ebbe a cikkelybe a „Németország széttagolása” szavakat vagy valamilyen más formulát.
(Úgy döntöttek, hogy ezt a kérdést a külügyminiszterek elé terjesztik megvitatásra.)
[. . . ] CHURCHILL azt mondja, hogy most áttérhetnek a németországi kormány kérdésére.
SZTÁLIN kijelenti, hogy fontosabbnak tartja a jóvátétel kérdésének megtárgyalását.
ROOSEVELT egyetért ezzel. Kijelenti, hogy a jóvátétel kérdésének két oldala van. Egyfelől: a kis országok, olyanok, mint Dánia, Norvégia, Hollandia, szintén jóvátételi igényeket támasztanak Németországgal szemben. Másfelől: felmerül a német munkaerő felhasználásának a kérdése. Ő, Roosevelt, szeretné tudni, hogy a Szovjetunió mennyi német munkaerőre tart igényt. Ami az Egyesült Államokat illeti, nincs szüksége sem német gépekre, sem német munkaerőre.
SZTÁLIN azt válaszolja, hogy a szovjet kormány tervet készített az anyagi jóvátételre vonatkozólag. Arra viszont a szovjet kormány még nem készült fel, hogy megtárgyalja a német munkaerő felhasználásának a kérdését.
CHURCHILL megkérdezi, nem tudhatnának-e meg valamit a szovjet jóvátételi tervekről.
SZTÁLIN azt mondja, hogy e kérdést illetően átadja a szót Majszkijnak.
MAJSZKIJ megállapítja,
hogy az anyagi jóvátétel terve több alapelvre
épül.
Az első alapelv abban foglalható össze, hogy Németországnak
a jóvátételt nem pénzben kell teljesítenie,
mint az első világháború után, hanem
természetben.
A második alapelv az, hogy Németországnak a természetbeni
fizetéseket kétféle formában kell teljesítenie,
s ezek a következők: a) egyszeri juttatás a háború
befejezése után Németország nemzeti vagyonából,
amely részben magának Németországnak a területén,
részben azon kívül van (gyárak, szerszámgépek,
hajók, vasúti gördülőanyag, külföldi
befektetések stb.) b) évenkénti áruszállítások
a háború befejezése után.
A harmadik alapelv az, hogy a jóvátétel során
Németországot gazdaságilag is le kell szerelni, mert
másképp lehetetlen az európai biztonságot garantálni.
Ez konkrétan azt jelenti, hogy a német nehézipar (kohászat,
gépgyártás, fémfeldolgozó ipar, elektrotechnikai
ipar, vegyipar stb.) berendezéseinek 80 százalékát
el kell kobozni. A repülőgépgyártást és
a szintetikus üzemanyag gyártását 100 százalékban
kell elkobozni. Ugyancsak 100 százalékosan elkobzandó
minden szakosított hadiipari vállalat (fegyvergyár,
lőszergyár stb.), amely már a háború
előtt is fennállt vagy a háború idején
épült. A szovjet kormány úgy véli, hogy
a háború előtti nehéziparból Németországnak
megmaradó 20 százalék bőven elegendő
lesz az ország valóban gazdasági jellegű belső
szükségleteinek fedezésére.
A negyedik alapelv az, hogy a jóvátétel időtartamát
10 évben kell megállapítani, de a nemzeti vagyonból
való egyszeri juttatást a háború befejezése
után két éven belül kell végrehajtani.
Az ötödik alapelv az, hogy Németország jóvátételi
kötelezettségeinek pontos teljesítése végett,
valamint az európai biztonság érdekében Németország
gazdaságát szigorú angol-szovjet-amerikai ellenőrzés
alá kell helyezni. Az ellenőrzés formáit később
kell majd kidolgozni. Ennek során mindenképpen arra kell törekedni,
hogy azok a Németországban megmaradó ipari, közlekedési
és egyéb vállalatok, amelyek Németország
katonai potenciáljának újjászületése
szempontjából a leginkább veszélyesek, nemzetközi
irányítás alá kerüljenek oly módon,
hogy igazgatásukban részt vesz a Szovjetunió, az Egyesült
Államok és Nagy-Britannia. A német gazdaság
fölötti ellenőrzés a jóvátételre
kiszabott határidő letelte, vagyis a háború
befejezését követő első tíz év
után is fennmarad.
A hatodik alapelv az, hogy a német agresszió okozta károk
hallatlan méretei folytán lehetetlen ezeket a károkat
teljes mértékben fedezni, akármilyen szigorúan
hajtják is be Németországon a jóvátételt.
A szovjet kormány megpróbálta hozzávetőlegesen
felmérni a károk nagyságát, de ebből
csillagászati szám adódott. A szovjet kormány
ezért arra a következtetésre jutott, hogy ha a realitások
talaján akarunk maradni, akkor csak az olyanfajta károk megtérítését
igényelhetjük, amelyek közvetlen anyagi veszteségként
jellemezhetők (lakóházak, gyárak, vasút
vonalak, tudományos intézmények szétrombolása
vagy megrongálása, jószág, gabona, magánvagyon
elkobzása stb.). Mivel azonban előzetes számításaink
szerint a kárösszeg még a közvetlen anyagi veszteségek
rovatában is meghaladja az egyszeri juttatás és a háború
utáni évenkénti áruszállitások
formájában lehetséges jóvátétel
összegét, nyilvánvaló, hogy a kártérítésben
való részesedést illetően bizonyos sorrendet kell megállapítani a kártérítésre
jogosult országok között. A sorrend megállapításánál
két tényezőből kell kiindulni: a) az
illető ország milyen mértékben vett részt
az ellenség fölötti győzelem kivívásában; b) milyen mértékű közvetlen anyagi veszteségeket
szenvedett az illető ország. Azoknak az országoknak,
amelyek mindkét szempontból a leginkább érdemesek
rá, elsősorban kell jóvátételben részesülniük,
a többi országnak pedig másodsorban.
A hetedik alapelv az, hogy a Szovjetunió igazságosnak tartaná,
ha közvetlen anyagi veszteségeinek megtérítésére
egyszeri juttatás és évi szállítások
formájában legalább 10 milliárd dollárt
kapna. Ez természetesen csak egy kis hányada a Szovjetuniót
ért közvetlen anyagi veszteségek teljes összegének,
de az adott körülmények között a szovjet kormány
kész megelégedni az említett összeggel.
Végül, a nyolcadik alapelv az, hogy a szövetségesek
jóvátételi tervének a fenti elvek alapján
történő részletes kidolgozása céljából
külön jóvátételi bizottságot kell
alakítani a Szovjetunió, az Egyesült Államok és
Nagy-Britannia képviselőinek részvételével.
A bizottság székhelye Moszkvában lenne.
Nagy vonásokban ez a szovjet kormány terve az anyagi jóvátételre
vonatkozóan, amelyet megvitatás és jóváhagyás
céljából a konferencia elé terjeszt.
CHURCHILL kijelenti, hogy
nagyon jól emlékszik az elmúlt háború
végére. Bár közvetlenül nem vett részt
a békefeltételek kidolgozásában, módja
volt rá, hogy jelen legyen a tanácskozásokon. A jóvátételben
akkor nagyot csalódtak. Németországtól nagy
nehézségek árán alig 1 milliárd font
sterlinget sikerült kapni. De ennyit sem kaptak volna, ha Anglia és
az Egyesült Államok nem eszközöl befektetéseket
Németországban. Anglia átvett Németországtól
néhány régi óceánjáró hajót,
Németország viszont az Angliától kapott pénzen
új flottát épített. Ő, Churchill, reméli,
hogy Anglia ezúttal nem ütközik ilyen nehézségekbe.
Feltétlenül elismeri – mondja Churchill –, hogy Oroszország
nagyobb áldozatokat hozott, mint bármely más ország.
Mindig azt tartotta, hogy a gyárak elszállítása
Németországból helyes lépés. Mindamellett
szilárd meggyőződése az is, hogy a levert és
szétrombolt Németországból még annyi
értéket sem lehet kapni, amennyi akár egyedül
Oroszországnak a veszteségeit is megtérítené.
Kételkedik abban, hogy Németországtól sikerülhet
évi 250 millió font sterlinget behajtani. Az angolok a múlt
háború végén szintén csillagászati
számokról ábrándoztak, s mi lett belőle?
Nagy-Britanniának igen nagy veszteségei voltak ebben a háborúban.
A lakóházak nagy része romokban hever vagy megrongálódott.
Anglia eladta összes külföldi beruházásait.
Az ország kénytelen árukat exportálni, hogy
élelmiszert ímportálhasson, kénytelen külföldön
megvásárolni élelmiszer-szükségletének
a felét. Angliának nagy adósságai vannak a lend-lease-en
felül is: összes adósságai meghaladják a
3 milliárd font sterlinget. A győztes országok közül
a háború végén egy sem lesz olyan nehéz
gazdasági és pénzügyi helyzetben, mint Nagy-Britannia.
Ha ő, Churchill, lehetőséget látna arra, hogy
az angol gazdaságot német jóvátétellel
támogassa, határozottan ezt az utat választaná.
Ám kételkedik ennek sikerében.
Más országokban is nagy a pusztulás. Hollandiát
elárasztotta a víz. Norvégia is sokat szenvedett. Igaz,
hogy ezeknek az országoknak nem nagy a lakossága.
Ráadásul mi lesz Németországgal? Egy 80 milliós,
éhező Németország képe rajzolódik
ki Churchill lelki szemei előtt. Ki fogja élelmezni ezt az
országot? S ki fogja ezt megfizetni? Vajon a végén
nem az lesz-e az egészből, hogy – legalábbis részben
– a szövetségeseknek kell a saját zsebükből
fedezniük a jóvátételt?
SZTÁLIN megjegyzi, hogy ezek a kérdések természetesen előbb-utóbb felvetődnek.
CHURCHILL azt mondja, hogyha lovagolni akar, akkor a lovat etetnie kell szénával és zabbal.
SZTÁLIN megjegyzi, hogy a ló ne ártson nekünk.
CHURCHILL elismeri, hogy hasonlata
nem volt találó, s azt mondja, hogyha ló helyett
autót veszünk, akkor is csak az derül ki, hogy használatához
benzin kell.
SZTÁLIN azt mondja, hogy semmiféle hasonlat nem helyénvaló. A németek nem gépek, hanem emberek.
CHURCHILL ezzel is egyetért. Visszatérve a jóvátétel kérdésére, amellett foglal állást, hogy alakítsanak egy jóvátételi bizottságot, amely titokban végezné munkáját.
ROOSEVELT azt mondja, hogy ő
is jól emlékszik még a múlt háborúra,
és tudja, hogy az Egyesült Államoknak rengeteg pénzébe
került. Az Egyesült Államok akkor 10 milliárd dollárt
adott kölcsön Németországnak; ezúttal nem
fogja megismételni ezt a hibát. Az Egyesült Államok
nem szándékszik igénybe venni a német munkaerőt,
s nincs szüksége német szerszámgépekre.
A múlt háború végén az Egyesült
Államokban sok német aktíva és német
tulajdon volt, s a németek mindezt visszakapták.
Ő, Roosevelt, úgy véli, hogy a jelenlegi háború
után másképp lesz. Valószínűleg
ki kell majd adni egy külön törvényt, amely szerint
az Egyesült Államokban levő minden német vagyon
az amerikaiak kezén marad. Egyetért Churchill-lel abban, hogy
el kell gondolkozni Németország jövőjén.
De bármilyen nagylelkű is egyébként az Egyesült
Államok, amely sok országnak nyújt segítséget,
Németország jövőjét nem garantálhatja.
Az Egyesült Államok nem akarja, hogy Németországban
a lakosság életszínvonala magasabb legyen, mint a Szovjetunióban.
Az Egyesült Államok segíteni kívánja a
Szovjetuniót abban, hogy Németországtól megkapja
mindazt, amire szüksége van. Az amerikaiak készek segíteni
az angolokat is abban, hogy növelhessék exportjukat, és
Németország helyett más árupiacokat találjanak.
Roosevelt úgy véli, hogy elérkezett az ideje egy jóvátételi
bizottság megalakításának, amely tanulmányozná
a Szovjetunió és más európai országok
igényeit. Egyetért azzal, hogy ez a bizottság Moszkvában
működjék. Reméli, hogy a Szovjetunióban
sikerül majd mindent újjáépíteni, de ugyanakkor
bizonyos abban is, hogy mindezt nem lehet a jóvátételből
fedezni. Németországban meg kell hagyni annyi ipart, amennyi
szükséges ahhoz, hogy a németek éhen ne haljanak.
CHURCHILL azt mondja, nincs kifogása azellen, hogy a jóvátételi bizottság Moszkvában székeljen.
MAJSZKIJ közli, hogy
szeretne néhány szóval válaszolni Churchillnek
és Rooseveltnek. Megjegyzései három fő mozzanatot
érintenek.
Először is vegyük azt a kérdést, amellyel
Churchill különös nyomatékkal foglalkozott: az első
világháború utáni jóvátétel
kudarcát. Az akkori tapasztalatok valóban egy cseppet sem
voltak kielégitőek. Vajon miért? A kudarcnak nem az
volt az oka, mintha a Németországra kirótt jóvátétel
teljes összege túlságosan magas lett volna. Igazán
nagyon szerény összegxől volt szó: 30 milliárd
dollárról 58 évre. Sok ez talán? Nemzeti vagyona
és nemzeti jövedelme alapján Németország
könnyen kifizethette volna ezt az összeget. A baj az volt, hogy
a szövetségesek nem természetben, hanem főképpen
pénzben követelték Németországtól
a jóvátételt. Németországnak keresnie
kellett a módot, hogyan tehet szert kellő mennyiségű
külföldi valutára. Ez több oknál fogva igen
nehéz dolognak bizonyult. Ha a szövetségesek hajlandók
lettek volna természetben elfogadni a jóvátételt,
nem lett volna semmiféle bonyodalom. Ám a szövetségesek
erre nem voltak hajlandók. Így aztán megoldhatatlan
problémaként jelentkezett a transzfer, vagyis a német
márkának font sterlingre, dollárra és frankra
való átváltása, s ez a probléma a múlt
háború után tönkretette a jóvátételt.
Volt még egy körülmény, amely 1914-1918 után
jelentősen hozzájárult a jóvátétel
kudarcához: az Egyesült Államok, Anglia és Franciaország
politikája. A három ország nagy tőkéket
fektetett be Németországban, s ez arra ösztönözte
a németeket, hogy jóvátételi kötelezettségeiket
ne teljesítsék. Németország a szövetségeseknek
jóvátétel formájában végső
soron csak körülbelül egy negyedét térítette
meg annak az összegnek, amelyet az angolok, az amerikaiak és
a franciák az 1914-1918-as háború utáni első
években kölcsön formájában adtak Németországnak.
Ez a magyarázata a régi jóvátétel kudarcának.
A transzfer nehézségeinek elkerülésére
javasoljuk most azt, hogy minden jóvátételt természetben
hajtsunk be. Reméljük, hogy az Egyesült Államok
és Anglia ezúttal a háború után nem fogja
finanszírozni Németországot. (Roosevelt és Churchill
kézmozdulatokkal és közbekiáltásokkal juttatja
kifejezésre, hogy egyiküknek sem áll szándékában
ilyesmit tenni.) Ilyen körülmények között semmi
okunk arra, hogy a múltbeli jóvátétel kedvezőtlen
tapasztalataiból pesszimista következtetéseket vonjunk
le a jelenlegi jóvátételt illetően.
Másodszor, Churchill célzott arra, hogy a Szovjetunió
által igényelt jóvátételi összeg
meghaladja Németország erejét. Ez aligha igaz. Mert
mit is jelent tulajdonképpen ez a 10 milliárd dolláros
összeg? Ez mindössze 10 százaléka az Egyesült
Államok 1944-1945. évi állami költségvetésének
(STETTINIUS: „Pontosan így van!”),
s ugyanakkor 1 és 1/4-e az Egyesült Államok békebeli
állami költségvetésének (például
az 1936 és 1938 közötti években). Ha Angliát
vesszük, kitűnik, hogy ez a 10 milliárd dolláros
összeg annyi, amennyit Nagy-Britannia alig 6 hónap alatt költ
a háborúra, vagy 2 és 1/2-szerese Anglia békebeli
állami költségvetésének (az 1936-1938 közötti
években).
Mondhatjuk-e ilyen körülmények között, hogy a
Szovjetunió túlzott igényeket támaszt? Semmiképp
sem. Inkább azt mondhatjuk, hogy ezek az igények túlságosan
is szerények. Ez a szerénység a szovjet kormánynak
abból a törekvéséből fakad, hogy ne ringassa
magát illúziókban, és a lehetőségek
szilárd talaján maradjon.
Harmadszor, Roosevelt és Churchill hangsúlyozta, hogy elejét
kell venni az éhínségnek Németországban.
A szovjet kormánynak korántsem áll szándékában
kiéheztetni és levetkőztetni Németországot.
Ellenkezőleg: jóvátételi tervének kidolgozásakor
mindig szem előtt tartotta, hogy olyan feltételeket teremtsenek
Németországban, amelyek mellett a német nép
a háború utáni években a közép-európai
életszínvonalon élhet. A szovjet jóvátételi
terv biztosítja ezt a lehetőséget. Németországnak
meg lesz az esélye arra, hogy a mezőgazdaság és
a könnyűipar bővítése talaján felépítse
háború utáni gazdaságát. Ehhez megvan
minden szükséges előfeltétel. A német gazdaság
két említett ágát illetően a szovjet
jóvátételi terv nem irányoz elő semmiféle
különleges korlátozást.
Továbbá, szem előtt kell tartanunk, hogy a háború
utáni Németország mentesül a fegyverkezési
kiadások alól, mivel teljesen leszereljük. Ez nagy megtakarítást
jelent, hiszen a háború előtti években Németország
évi 6 milliárd dollárt költött fegyverkezésre.
(CHURCHILL közbeszól: „Csakugyan,
ez igen fontos szempont!”) Éppen ezért a szovjet kormánynak
az a véleménye, hogy jóvátételi tervének
maradéktalan teljesítése esetén is biztosítva
van a német nép tisztességes megélhetése.
Mindebből Churchill is, Roosevelt is láthatja, hogy a szovjet
jóvátételi tervet alaposan átgondoltuk, s hogy
ez teljesen józan, reális számításokon
alapszik.
CHURCHILL kijelenti, hogy véleménye szerint mindezeket a kérdéseket a bizottságban kell majd megvizsgálni.
SZTÁLIN azt kérdezi: hol?
CHURCHILL azt mondja, hogy egy titkos bizottságot kell alakítani, amelynek munkájáról nem szabad semmit sem nyilvánosságra hozni.
SZTÁLIN azt válaszolja, hogy a bizottság munkájáról nem fognak nyilvánosságra hozni semmit, de szeretné tudni, hol szándékszik Churchill megalakítani ezt a bizottságot. Talán itt, a konferencián?
CHURCHILL azt mondja, hogy erre most nincs szükség. A konferencián csak azt kell elhatározni, hogy megalakítják a jóvátételi bizottságot, amely a továbbiak során megvizsgálja az igényeket és a Németországnak megmaradt aktívákat, valamint megállapítja az elsőbbséget ezek elosztásánál. Kívánatos volna, ha a sorrend rögzítésénél nemcsak a győzelemhez való hozzájárulás mértékét vennék figyelembe, hanem az egyes nemzetek szenvedéseit is. A Szovjetunió bármely szempont alapján az első helyen áll. A bizottságban felmerülő minden nézeteltérést a kormányoknak kell rendezniük. Ami az orosz jóvátételi tervet illeti, megvizsgálásához idő kell. Nem lehet azon nyomban jóváhagyni.
ROOSEVELT kijelenti, hogy a jóvátételi bizottságnak a három hatalom képviselőiből kell állnia.
CHURCHILL támogatja Rooseveltnek ezt a javaslatát.
SZTÁLIN megállapítja,
hogy egy Moszkvában működő jóvátételi
bizottságnak a megalakítása, amellyel valamennyi
résztvevő egyetért, nagyon jó dolog. Csakhogy
ez kevés. A legjobb bizottság sem nyújthat sokat,
ha munkájához nem kap megfelelő vezérelveket.
Már most, ezen a konferencián meg kellene állapodni
az irányelvekben.
Sztálin a maga részéről úgy véli,
hogy a jóvátétel elosztásánál
alapelvnek azt kell tekinteni, hogy elsősorban azok az államok
részesüljenek jóvátételben, amelyek a
háború fő terhét viselték, és
megszervezték az ellenség legyőzését.
Ezek az államok: a Szovjetunió, az Egyesült Államok
és Nagy-Britannia. Nemcsak az oroszoknak kell kártérítést
kapniuk, hanem az amerikaiaknak és az angoloknak is, mégpedig
a lehetőségekhez képest maximális mértékben.
Ha az Egyesült Államoknak, mint Roosevelt mondotta, nincs
szüksége arra, hogy Németországból gépeket
vagy munkaerőt kapjon, akadhatnak esetleg a jóvátételnek
más formái, amelyek az Egyesült Államoknak megfelelnek,
például a nyersanyagszállítás stb.
Mindenesetre a leghatározottabban le kell szögezni, hogy jóvátételre
elsősorban azoknak van joguk, akik a legtöbbet tettek az ellenség
leverése érdekében. Egyetért ezzel Roosevelt
és Churchill?
ROOSEVELT kijelenti, hogy egyetért.
CHURCHILLNEK ugyancsak nincs ellenvetése.
SZTÁLIN megállapítja továbbá, hogy a jóvátétel teljesítéséhez Németország rendelkezésére álló aktívák számbavételénél nem a jelenlegi állapotból kell kiindulni, hanem azokat az erőforrásokat kell majd felmérni, amelyek a háború befejeztével állnak Németország rendelkezésére, amikor egész lakossága visszatér az országba, és a gyárakban megindul a munka. Akkor Németország aktívái nagyobbak lesznek, mint ma, s a fentebb említett államok elég jelentős kártérítésre számíthatnak. Jó lenne, ha erről megbeszéléseket folytatna a három külügyminiszter, majd jelentést tenne a konferenciának.
CHURCHILL egyetért azzal, hogy a konferencia meghatározza a bizottságnak adandó irányelvek főbb pontjait.
SZTÁLIN ezt helyesnek tartja.
CHURCHILL félig tréfásan megjegyzi, hogy a jóvátétel kérdé sében tanúsított merevsége kizárólag annak tudható be, hogy őt otthon egy parlament, egy kormány várja; s ha azok nem értenek egyet azzal, amit ő a krími konferencián jóváhagyott, esetleg menesztik őt.
SZTÁLIN Churchill hangnemében azt válaszolja, hogy ez nem olyan egyszerű: győzteseket nem szoktak meneszteni.
CHURCHILL megjegyzi, hogy a három külügyminiszter holnap megtárgyalhatná a jóvátétel kérdését, és azután jelentést tehetne a konferenciának. Neki, Churchillnek tetszik az az elv, hogy mindenkinek szükségletei szerint, Németországtól pedig erejéhez mérten. Ezt az elvet kellene a jóvátételi terv alapjává tenni.
SZTÁLIN azt mondja, hogy többre tart egy másik elvet: mindenkinek érdemei szerint.
Forrás : Teherán, Jalta, Potsdam, 98-116. p.