A közlekedés
csodái
Úszó
városok
A Norddeutscher Lloyd "Bremen"
gyorsgőzöse 1929 év június havában, első útján az óceán kék szalagját, - az Atlanti-óceánon
elért legnagyabb sebesség szimbólumát - küzdötte ki, miután az előzőleg 1908.
év óta angolok birtokában volt. Ez a dicsőség nem csak eszményi értékű, hanem
gazdasági előnyöket is jelent, mert az utasközönség erősen tódul a kitűnő hajóhoz.
A
"Bremen" és "Európa" óceánexpresszhajók építésénél kezdettől fogva arra törekedtek,
hogy .a "Mauretaniá"-tól elragadják a kék szalagot. Ennek megfelelően mindegyik
hajót négy csoportban elrendezett hajó-turbinákkal szerelték fel, melyeknek összteljesítménye
kilencvenhat-ezer lóerő volt. A gőzt olajfűtésű kazánokban fejlesztették. Teljes
erőkifejtésnél a hajó óránként 27'8 tengeri mérföldet, kereken ötvenkét kilométert
tett meg. Mindegyik hajónak négy bronzcsavarja van, egyenként öt méter átmérővel
és 17.000 kilogramm súllyal. Általában a két gőzös építéséhez rendkívüli fémennyiséget
használ-tak fel. Huszonkétmillió kilogramm hengerelt vasat dolgoztak fel hajó-bordákhoz,
lemezekhez, szögvasakhoz és egyéb alkatrészekhez; egyéb fémekből: több, mint 600.000
kilogramm rezet, majdnem 300.000 kilogramm sárgarezet, 44.000 kilogramm bronzot,
150.000 kilogramm alumíniumot, ólmot, horganyt, nikkelt stb. A "Bremen" és "Európa"
hajókba beépített fémek súlya, az összes alkatrészek és a horgony beszámításával,
majdnem ötvenmillió kilogramm volt. Ez a mennyiség szemléletesebbé válik, ha megtudjuk,
hogy elszállításához 3200 teljesen megrakott, egyébként tizenöt tonna hordképességű
vasúti teherkocsi szükséges. Annál meglepőbb az építkezés rövid tartama: huszonnégy
hónap a hajótőke összeállításától a teljes elkészítésig. Az egész világ hajóépítési
technikájára serkentőleg hat és tökéletes a hajók belső berendezése; mindegyik
hajó valamivel több, mint 280 méter hosszú, 31 méter széles és több, mint 61.000
tonna vizet szorít ki. A hajókon az utasokat négy osztályban helyezik el. Az első
osztály minden elképzelhető kényelemmel van berendezve. Majdnem mindegyik szobához
külön fürdőszoba tartozik. A fedélzet fősétányát az időjárás zordonsága ellen
üvegablakokkal védik; mellső része télikertnek van kiképezve. Innen hozzáférhető
az üzletek egész sora, egy nagy dohányzó és egy gyermekszoba. A társastermek mellett
vannak: az első osztályú hajószobácskák nagy csarnoka (hall), mely háromszáz személy
befogadására bőven alkalmas, a vendéglő, könyvtár, írószoba és egy bálterem. A
többi osztály utasai részére is bőkezűen berendezett kényelmes és megfelelő termek
és férőhelyek állnak rendelkezésre, különösen figyelemreméltók az egészségügyi
berendezések, ezek közt a nagy uszoda, huszonhárom fokra felmelegített tengeri
vizével, fény-szórók útján nyert alsóvilágítással, légfrissítő berendezássel;
a közelben tornacsarnok és gyógyfürdők sorakoznak. Utasok és a személyzet megbetegedésük
esetén külön nagy kórházban helyezhetők el. Hogy az utasok szórakozásával mennyire
törődnek, bizonyítja, hogy még tekepályáról és lövészállásról is gondoskodtak.
Az utóbbiban egy kinematográf berendezés mozgatható állatképeket vetít célpont
gyanánt a tárcsára. A találat helyét felvillanó fény jelzi s ez esetben a film
rövid időre megáll. Az összes utasok és a személyzet részére modern berendezésekkel
felszerelt gazdasági helyiségek állnak rendelkezésre. Megemlítésre méltó még,
hogy egy Bremen - New York - Bremen körutazás élelmiszerfogyasztása teljes személyzet
figyelembevételével: 98.500 font hús, kolbász és pástétom, 28.000 font hal, tengeri
rák és osztriga, 35.000 font szárnyas, 8000 font kenyér és korpakenyér, ezenkívül
44.000 font liszt, melyből villamos kályhákban kenyeret és süteményt készítenek,
14.000 font vaj, 2000 font zsír, 90.000 tojás, 4000 font só, 6000 font csokoládé
és kakaó, 3000 font tea, 17.500 liter tej, 2000 liter tejföl. Ehhez járulnak különféle
italok és élvezeti cikkek: 15.000 palack különböző fajtájú bor, 15.000 palack
ásványvíz, 30.000 liter sör, 18.000 szivar, 120.000 cigaretta. A személyek száma,
akik mindezeket az élelmiszereket elfogyasztják, teljesen megtelt hajó esetében
3200-ra tehető, ebből 2200 az utasok száma. Az 1000 főből álló személyzet háromnegyedét
a szállószemélyzet teszi. Ez az arány szemléletessé teszi a háborút követő évek
hajóépítésében beállt változást, mert a háború előtt épített óriásgőzösön, a "Bismarck"
hajón, - mely most "Majestic" néven angol lobogó alatt jár, - 4000 utas mellett
1180 főnyi volt a személyzet. A kényelem szempontjából támasztott és felfokozott
igények okozták azt, hogy a legújabb német hajóknál ez az arány a fenti értelemben
annyira eltolódott és ezek a fokozott igények továbbá kihatnak még egyes különleges
üzemek elhelyezésére is: idetartoznak a mosó- és vasalóintézetek, szabó- és cipészműhelyek,
melyek mind modern gépekkel varrnak felszerelve, hajónyomda, fényképészeti műterem,
valamint fodrászhelyiségek. El sem képzelhető, hogy valaki az óriás hajókban,
azok hét lakófedélzetén, számtalan termében és belső részében a liftek mellett
elhelyezett útjelző táblák nélkül el tudna igazodni. Ezek a táblák a maguk nemében
kis csodaművek: egy asztal üvegtábláján vannak a fedélzeti helyszínrajzok s mellettük
megfelelő felirattal számos nyomógomb. Ha egy gombot megnyomunk, az üvegtábla
alatt kis lámpák sorozatos kapcsolódása világító vonalban jelzi az útirányt, állóhelyünktől
a kívánt célpontig. Világítási és erőátviteli célokra, diesel-mótorokkal hajtott
négy egyenáramú generátor szolgál. Ezer kilométer erősáramú kábel és kétszáz kilométer
gyöngeáramú vezeték van mindegyik hajóba beépítve. A felszerelt lámpák száma összesen
25.000. A biztonságról fokozott módon gondoskodtak; tűzvédelmi célokra a sok kézi
tűzoltóeszközön kívül haboltótelep és sok víziszivattyú áll rendelkezésre, ezenkívül
a veszélyeztetett helyeken szénsavpalackok állnak készenlétben, hogy szükség esetén
kiüríthessék és így a tüzet elfojtsák. A súlyosan sérült hajónak úszóképességét
kettősfalú vízmentes rekeszekre való beosztás biztosítja. Végül kiegészítik a
biztonsági berendezéseket a kiterjedt vészjelző berendezések, a modern szikratáviróállomás
és huszonhat mótoros mentőnaszád. A mótoros mentőnaszádok felvevőképessége kétszáz
személlyel több, mint amennyi a teljesen megtelt hajónak megfelel - személyzetet
és utasokat beleértve. Így az 1912. évben az angol "Titanic"-ot ért szörnyű katasztrófa
megismétlődése lehetetlennek látszik. Ennek a hajónak fedélzetén - midőn a jégheggyel
összeütközött - 2300 ember tartózkodott; a készenlétben álló tizenhat mentőnaszád
azonban csupán 1180 ember felvételére volt alkalmas. Néhány mentőnaszád túlterhelés
miatt felborult, négyet pedig már az összeütközés szétrombolt. Így történhetett
meg minden idők legnagyobb katasztrófája, amely ezerhatszáz ember halálát okozta.
Végül még egyszer visszatérünk a "Bremen" egy technikai berendezésére: a hajónak
saját repülőgépe van, mely a vég-kikötő előtt mintegy ezer kilométerrel felszáll
s ily módon az expressz-posta továbbítása egy nappal megrövidíthető. Startolásnál
a repülőgépet huszonhét méter hosszú sínpályán mozgó szánkóra helyezik, melynek
futását felgyorsítják, mire az egyfödelű repülőgép már húsz méter után megkapja
a szükséges felhajtóerőt és forgó légcsavarja segélyével fenntartja magát a levegőben.
Nem tengeren úszó szálló, nem is palota a "Bremen" és "Europa". Ezek az előbbi
időkben kedvelt hasonlatok ma már nem találóak. Inkább mondhatnók városnak, vagy
államnak.
Kollman, Franz: A modern technika csodái,
[év nélkül] Bp., Dante 133134. pp
(c) JATE
Egyetemi Könyvtár, Szeged, 1998-1999.