|
|
|
Hogyan készül az autó?
Sok millió autó közlekedik ma már az egész világon s nem egészen
alaptalanul látják az autóban korunk jelképét. A gépjárműiparral valóban a
világgazdaság is a legszorosabb kapcsolatban áll; földolaj és kaucsuk kimagasló
nemzetközi jelentőségre tettek szert általa és az észszerű üzem, a "racionalizálás"
fogalma is először a Ford-féle autógyárakban nyert értelmet, és innen kiindulva
a technika összes területeit meghódította. Csak
óriási és legmodernebbül berendezett gyárak képesek gépkocsikat haszonnal
előállítani. A vevők igényei, olcsóság és minőség szempontjából, az éles verseny
folytán, oly fokozottak, hogy nagyon nagyszámú darabon aluli gyártásuk egyáltalán
nem bizonyulna gazdaságosnak. Feleslegesnek mutatkozó részek kirekesztése,
ezzel szemben a nélkülözhetetlen alkatrészek legjobb anyagainak kiválasztása,
legmesszebbmenő sorozatos gyártás, a használatos automaták szabatossága mellett,
magától értetődő feltételekké váltak és kevés iparüzem gyártási folyamatának
megfigyelése oly tanulságos és élvezetes, mint egy jól felszerelt autógyáré.
Az “Adler Művek” egy ünnepi száma a frankfurti gyárban végzett körsétáról
számol be. Vegyünk részt e körsétán. Mindenekelőtt a befutott üzemanyagok
ellenőrzés alá kerülnek. Olyan cég ugyanis, mely gyártmányaiért messzemenő
garanciát vállal, nem bízza és nem is bízhatja magát a nyersanyagszállítók
ígéreteire. Nagy, modernül berendezett laboratóriumokban tapasztalt szakemberek
egész vezérkara végzi tehát a különböző vizsgálatokat. Mint a középkori alkimisták
konyhájában, bizarr alakú lombikok és dugattyúk, sorakoznak egymás hegyén-hátán.
A különbség csak abban van, hogy akkor zavaros fantáziával a bölcsek kövét
avagy aranyat kutattak, míg ma józan tudósmunkával, nikkel, kobalt és szén
kis nyomait kell kimutatni. A kémiai elemzést (analízist) fizikai eljárások
támogatják; igen magas hőmérsékleteket és erős villamos áramokat használnak
fel, hogy az anyagok belső szerkezetét kifürkésszék. Természetesen nem csupán
a keverék, hanem mindenekelőtt az anyag alkatrészeinek szerkezete határozza
meg a szilárdsági tulajdonságokat. A törési és csiszolási helyeket ezért folytatólag
mikroszkópikus vizsgálat alá veszik és lefotografálják. "Hogy a gyártás egyenletességéről
feltétlen biztonságot nyerjenek", az Adler Művekben (és hasonlóan mindegyik
jól felszerelt gyárban) állandóan kémpróbákat végeznek a szerelésre készen
álló műhelyi darabokon.
Az
összes nyersanyagokból azonban még külön próbadarabokat is vesznek s ezeket
szakítógépeken, tartós döngető szerkezeteken és golyónyomós présen megbízhatóságuk
szempontjából a leggondosabban megvizsgálják. Az összes nyersanyagokat, félkészgyártmányokat
és idegen speciális cégektől beszerzett alkatrészeket, amikor a raktárakból
kikerülnek, a legmodernebb közlekedési eszközök, - mint elektromos targoncák
(kordékon), függővasutak, paternoster művek (vederművek) - útján osztják el.
Emellett a mai raktárak merőben eltérnek a régi tárolóktól; csak a be- és
kiszállítás közötti átjáróhelyek gyanánt szolgálnak, hely- és raktárbér megtakarítása
céljából a gyárak rendkívül mozgékony eladószervezetekkel rendelkeznek, melyek
a piachoz és gyártáshoz a legérzékenyebb módon alkalmazkodnak. Beszerzési
és eladási igazgatás, szerkesztési iroda és üzemvezetés: mindez bizonyos fokig
a legnagyobb szabatossággal dolgozó óraműhöz hasonlítható. Az előbb szokásos
kézművi úton való előállítás ily körülmények között teljesen eltűnt; a sorbagyártás
fogalma új különleges gépeket és gyártási módszereket vezetett be, s ezeket
gondos megfontolás alapján fejlesztették tovább. A munkafolyamat egyes szakaszainál
megtakarítható másodpercek a darabok nagy számánál már kedvező eredményeket
szolgáltatnak. Az előállítás olcsósága gyakran lényegtelen formaváltoztatásokkal
is fokozható olyképpen, hogy a munka könnyebb lesz, vagy időtartama csökken.
A szilánkok, avagy: elszabások okozta veszteségekkel is rendszeresen megbirkóztak, a nyersdarabok öntés és kovácsolás útján gyakran már oly pontos méretű előformát nyernek, hogy csupán a milliméter törtrészeinek eltávolítása szükséges. Préselés, avagy hegesztés útján nyert szilánkmentes formázás mindenképpen a legkiválóbbnak bizonyul, ahol azonban vágásra van szükség, ott gyorsacél és speciális fémből készült szerszámokkal találkozunk, melyek aránylag legrövidebb idő alatt a lehető legnagyobb teljesítményeket győzik. Teljesítményen az időegység alatt elvégzett munkát értjük; tehát annál nagyobb lesz a teljesítmény, mennél kisebb az idő. avagy mennél nagyobb az elvégzett munka; ezért legnagyobb vágási sebesség mellett a sok megmunkálási mód egyesítésével találkozunk.
Precízió, vagyis szabatosság - ez volt az előbbi szakasz jelszava
és ha jól meggondoljuk: a technikának ez a ,jellegzetes csodája - rokonságban
van a cseregyártással. Különböző helyeken alkalmazott és egészen különböző
jellegű fontos részek kölcsönösen kicserélhetők, szabványosítva, vagyis normalizálva
vannak és pontos illeszkedési méretekben állítják elő őket. Könnyen
érthető ez csavaroknál, csavaranyáknál és tengelyeknél, csodálatos azonban
fogaskerekeknél, melyek a gépkocsi legnagyobb mértékben igénybevett alkatrészei
és zajtalanul csak akkor forognak, hogyha térben elforduló fogaik matematikailag
pontosan vannak vágva és csiszolva. A fogoldalakat elektromosan fűtött kályhákban
és ezt követőlelt só- és olajfürdőben edzik. A szabványosítás törvényei nem
érintik azonban a henger testét, melyet minden cég saját szempontjai szerint
gyárt. Kívülről síkoldalakkal határolva, az üregeknek és csatornáknak egész
tömegét; foglalja magában, melyekben a mótor járása a meleg és hideg állandó
váltakozását hozza létre. Az öntöttvasrészek alapos vizsgálata után a hengertestet
gördülőpályán a maró és csiszológépekhez szállítják, melyek azt belül a legfinomabb
módon megmunkálják. Végül izzó kemencében az összes még fennálló anyagfeszültségeket
kiegyenlítik. Ekkor már az összes felületek tisztára vannak maratva, az érintkező
felületek jól tömíthetően csiszolva, a hengerek belső falai pedig tükörfényesre
simítva. De ettől azután nagy mértékben függ a mótorok élettartama is: mert
gondoljuk csak meg jól, húszezer kilométer út befutásánál; egy nyolchengeres
gép dugattyúja kereken kilencmillió métert jár. Sőt ugyanily útvonal hossznál
a forgattyútengelynek negyvenegymillió fordulatot kell elvégeznie s mindezt
"explóziók pergőtüzének kitéve, mindegyik henger munkájának löketétől hajtva,
az ide-oda járó dugattyú és csatlórúd rázásainak közepette és különféle röpítőerők
rángatásainak hatása alatt". A forgattyútengelyeket krómnikkelacélból készítik,
külön műhelyekben kovácsolják s a lehető legfinomabb megmunkálást nyerik.
A legtökéletesebben simított tengely még ezzel nem készült el; a mótor üzeme közben gyorsjárásnál. a tengely anyaga a rezgések miatt a törési határig érő kimerülést szenvedne. A forgattyútengelyt ezért csakúgy, mint a lendítőkereket kiegyensúlyozzák, azaz a tömegeloszlásban mutatkozó legcsekélyebb egyenlőtlenségeket eltávolítják, nehogy röpítőerőket okozzanak. A mótor érverésével, tehát voltaképpeni üzemével szoros összefüggésben álló összes fontos alkatrészeket nem kevésbé gondosan gyártják, s körsétánkon lépten-nyomon a legtökéletesebb minősség alapelvével találkozunk, akár a mótorok alkatrészeit gyártó műhelyeket, avagy a hajtóműveket, hátsótengelyeket, fékeket, kormányszerkezeteket stb. gyártó üzemeket járjuk. A szerelést természetesen tisztára sorozatos munkával végzik. "Általában a szerelőbakokat gördülő állványokon helyezik el, melyek egy hosszúra nyúló oválisban futó sínhálózaton a kiinduló ponttól és munkafolyamat kezdetétől előre vándorolnak és kezdőpontjukhoz való visszatérésük alkalmával a készen álló gépegységet leszállításra , átadják. Az egyes részeket, amennyire ez keresztülvihető, már mint beépítésre alkalmas, előmunkált alkatrészeket adják át készen való megmunkálásra. Az elkészítés, vagyis a készre-szerelés itt már csak néhány műveletre szorítkozik, melyeket speciális szerszámok és villamoshajtású csavarkulcsok segélyével, a futószalag mellett dolgozó és különlegesen kiképzett munkások végeznek el."
Azonban az ily módon leggondosabban elkészült gépeket és alkatrészeket a jó szerencsére bízva - még korántsem építik azonnal össze járműnek, mert a sorozatos gyártást különböző egyedi próbák szakítják meg. A mótorokat a próbatermekben fokozatosan bejáratják és végül fékezőgépek útján teljesítményüket és nyersanyagfogyasztásukat meghatározzák. Hasonlóan csak azokat a hajtóműveket viszik készszerelésre, melyekkel mindenféle vonatkozásban a forgatási próbákat már elvégezték. Következik már most a készszerelés! A műhely közelében gigászi sajtók segélyével a keretrészeket szegecslyukakkal együtt, acéllemezlapokböl teljesen készen, hajlítják és kihúzzák.
Kollman, Franz: A modern technika csodái, [év nélkül] Bp., Dante 84–89. pp
(c) JATE Egyetemi Könyvtár, Szeged, 1998-1999.