|
"A magyar rézkarcba új hangot, új kifejezőformát, új
tartalmat Szőnyi István hozott. Az ő fellépésétől keltezhetjük a magyar
rézkarc új korát. Szőnyi, ki mint egész fiatal festő is, kiemelkedett
kortársai közül, rézkarcaiban már indulásakor egészen újat hozott. Nem
indult a szokott ösvényen, nem tanult a Főiskolán grafikát, hanem a régi
mesterek, főleg Rembrandt lapjaiból tanult. Karcaiban mindig a széles,
festőiességre törekszik. Művein a vonal már teljesen elmerül és csak
alkotó részévé válik a tónusnak." (Rosner Károly: Magyar grafikus
művészet Bp. 1938.) |
"Aba-Novák Vilmos erős, férfias egyénisége
rézkarcaiban is meglátszik. Vonalai határozottak, biztosak és
vonalvezetésén sehol sem látszik a keresés, ingadozás, tétovázás.
Árnyékolásán a vonalak olyanok, mint a kardvágások. Szereti a mély
tónusokat és ezért háromszor átrétegeli árnyékvonalait. Erőteljes
formaérzékelése kitűnő önarcképén teljes
egészében érvényesül. Kár, hogy
az utóbbi években teljesen elhagyta a grafikát." (Rosner Károly: Magyar
grafikus művészet Bp. 1938.) |
|
|
"Vadász Endre (1901-1944), a legfiatalabb magyar
grafikugárda egyik legtehetségesebb tagja, mestere a "legkevesebb"
eszközöknek. A legkevesebb eszköz pedig nem más, mint a vonal.
Vonalművészete nem támaszkodik más külföldi művész hasonló törekvéseire
és ezekre mégcsak nem is emlékeztet. Róla elmondhatjuk azt, hogy vonala,
egész ábrázolóképessége az ő saját kezeírása, egyéniségének tiszta
hasonmása. Rézkarc ex-librisei világszerte elismertek." (Rosner
Károly: Magyar grafikus művészet Bp. 1938.) |