A két világháború közötti magyar művészet, és a kor európai falikárpitművészetének legjelentősebb alakja. Szentendrén született Ferenczy Béni ikertestvéreként. Apja Ferenczy Károly, a nagybányai iskola vezéralakja, anyja Fialka Olga festőmüvész volt. Az ikrek hat esztendősek voltak, amikor a család Nagybányán telepedett le. Az otthon intellektuális légköre, a jó könyvtár és a remek festmények mellett a két gyermek fejlődésében meghatározó volt a sok utazás, melyek során tanulmányozhatták az európai építészet emlékeit, a képtárak gyűjteményeit. 1911-től Noémi Párizsban tanulta a kárpittervező mesterséget. Lázasan dolgozott, s hamarosan már saját elképzeléseinek megfelelően változtatott is a tanult eljárásokon. |
Az ikrek munkásságának tengelyében az ember állt. Ezt Ferenczy Béni
plasztikája az egyéniség irányába bontotta ki, míg Noémi a típus felé hajlott.
Munkásságának egésze a részletektől a monumentális formákig, a natúrától
a tiszta dekorativitásig terjedt. Korai kárpitjait vibráló színek
tarkítják, később egyenlő fényerejű felületei pasztelles harmóniát adnak
műveinek.
Elsőként ő is a család Ernst Múzeumi közös kiállításán mutatkozott be
1916-ban, majd édesapja 1918-as emlékkiállításán mutatta be kárpitjait,
terveit.
1920 és 1930 között Erdélyben tartózkodott, de többször járt külföldön
(Bécsben, Lipcsében, Rómában, Belrinben). Rendszeresen részt vett a
nagybányai tárlatokon, 1925-ben testvérével közös kiállítása volt a
Nemzeti Szalonban, majd egy évvel később Kolozsváron Ziffer Sándorral.
Ezekben az években készült művein a gondolati tartalom és a forma teljes
átalakulását figyelhetjük meg. Eltűnik a vegetatív természeti háttér, s
az emberi alak, ezen keresztül pedig a munka kerül az ábrázolás
középpontjába. Egyszerűsödik a froma, csökkennnek a színek, néhány színt
használ csupán, de ezek korábbi munkáival ellentétben mélyek és
melegek.
Erre az időszakra jellemző a kárpitok formájának átalakulása is. Az
eddigi fekvő formátumot felváltja a hosszú, álló téglalap alakú forma.
Alkotásai szorosan
kapcsolódnak ahhoz a körhöz, amely a Nyolcak
és aktivisták folytatójaként a dolgozó embert a "monumnetális művészet
rangjára emeli".
1927-től a harmincas évek közepéig férjével együtt Brassóban élt,
majd végleg Budapesten telepedett le. Külföldi kiállításain nagy sikert
aratott kárpitjainak jelentős része vásárlások révén külföldre került.
A harmincas évek alkotásainak java részét a Fränkel Szalonban
mutatta be 1937 szeptemberében.
1940-41-ben készítette el hivatalos megbízásra Nyíregyháza városának
Szent Istvánt ábrázoló 10 négyzetméteres kompozícióját.