Gömbös Gyula miniszterelnöksége (1932-36)
A "három gróf" (Teleki, Bethlen, Károlyi) kormánya után a murgai evangélikus tanító fiának miniszterelnöksége nem egyszerűen kormányváltozást jelentett. Gömbös Gyula miniszerelnöki megbízásával ha rendszerváltás nem is ment végbe, de a rendszeren belül alapvetõ eltolódás vette kezdetét a konzervatív-liberális bethleni szisztémához képest. Alakja a tekintélyelvű - autokrata -, modernizációra törekvő jobboldali radikalizmus hatalomra kerülését jelképezte. Gömbös az elõzõekhez képest, már egy új generáció volt. Egyike volt azoknak, akik a politikával már 1918-19 traumája után kerültek kapcsolatba, így nem a "boldog békeidőket" álmodták vissza, hanem egy új Magyarországot akartak felépíteni. A háborús vereséget és Trianont az internacionalizmusnak és a baloldali "zsidó-szabadkőműves" rétegek művének tulajdonították. Velük szemben a keresztény és nemzeti Magyarország alternatíváját fogalmazták meg, melynek felépítésében a romlatlan parasztságra és a középosztályra számítottak.
Gömbös alakja
Az evangélikus
tanító fiát az eddig kormányzó arisztokrata
elit lenézte és lekezelte, tehetségét alábecsülte. A Gömbös idõközben
rutinos politikussá vált, és felismerte az elõzõ nemzedék gyenge
pontjait. Az 1932. október 1-én megalakuló elsõ kormányában a miniszterelnök
megtartotta a hadügyi tárcát is. A miniszterek listája is figyelemreméltó volt:
a pénzügyeket Imrédy Béla, a korszak legkiválóbb magyar bankszakembere intézte.
A földmuvelésügyi tárca élén egy másik késõbbi miniszterelnök, Kállay
Miklós állt. A belügy továbbra is Bethlen és Horthy bizalmasáé, Keresztes-Fischer
Ferencé volt. Az új kultuszminiszter a neves történész professzor, Hóman Bálint
lett. Hamarosan pedig a külügyek élére Kánya Kálmán állhatott, a korszak legtehetségesebb
magyar diplomatája. Még az államtitkári székekben
is ültek olyanok, akik csak késõbb jutottak a nagypolitika
elsõ vonalába, mint pl. a miniszterelnökségi Darányi
Kálmán.
A faji gondolat és az antikapitalizmus már 1919-ben fontos szerepet játszott
Gömbös eszmerendszerében.A vezérkari
százados még 1918 végén bekapcsolódott a MOVE működésébe, később tagja lett
az Anti-Bolsevista Comiténak (ABC), majd részt vett a Nemzeti Hadsereg szervezésében.
A Tanácshatalom bukása után belépett a Kisgazdapártba, ahol körötte tömörültek
a harcos "fajvédők". Horthy egy idő után már nem igazán tartotta szalonképesnek
ezt a csoportot, de sosem felejtette el, hogy Gömbös a második királypuccs idején
kiállt mellette. 1922-ben olyannyira aktívan vett részt az Egységes Párt szervezésében,
hogy megkapta a párt ügyvezető elnöke címet. A konszolidáció alatt azonban személye
terhessé vált Bethlennek. Gömbös - ezt érzékelve - pozícióinak elvesztése után
1923-ban kilépett a kormánypártból, és Bajcsy-Zsilinszky Endrével együtt megalapította
a Fajvédő Pártot. Hamarosan fel kellett azonban ismernie, hogy Bethlen rendszerében
nincs számára (és "fasiszta ideája" számára sem) megfelelő mozgástér, ezért
visszatért az Egységes Pártba. Jutalmul államtitkár lett a honvédelmi minisztériumban,
majd 1929 októberében Horthy honvédelmi miniszterré nevezte ki.
"Gömbös apja foglalkozását tekintve (falusi tanító) alig indult fentebbről, mint Mussolini, és alig lentebbről, mint Hitler. Tölük eltérően azonban rendszeres katonai iskolázottsággal rendelkezett, nem hirdetett lázadást a társadalom vezető csoportjai ellen, sőt, tájékozódása a társadalomban mindig felfelé, a magasabb régiók felé mutatott. Ez biztosított számára előnyöket, de nem tette alkalmassá a népvezéri szerepre. Egyébként semmi nem mutat arra, hogy ilyen ambíciói egyál- talán lettek volna. A népre hivatkozott ugyan, de valójában a középrétegek közepét jelenítette meg. Mondott ugyan beszédeket, de nem lépett fel szónokként, és lát- hatóan nem vonzódott a kocsmai politizáláshoz. Gömbös előnyei közé tartozott, hogy ellenzéki korszakában is meg tudta őrizni az állami és politikai vezetők elné- ző figyelmét személye iránt, benne maradhatott abban a körben, amellyel Horthy számolt, 1928-ban minden megrázkódtatás nélkül visszatérhetett a kormányzó pártba, sőt beléphetett a kormányba is, 1932-ben pedig szinte logikusan vezetett az útja a honvédelmi miniszteri tárcától a miniszterelnökség felé. E karrier két- ségkívül Gömbös rugalmasságáról és taktikai találékonyságáról vall. A 20-as évek politikai elitjével fenntartott közeli kapcsolatai miatt azonban Gömbös elzárta maga előtt annak a lehetőségét, hogy saját ideológia alapján ellenzéki tömegpártot állítson lábra. Kormányra lépve tehát azzal a párttal kellett beérnie, amelyet ké- szen kapott, ott pedig egyelőre Bethlen lstván volt a hangadó. Ennek ellenére Gömbös viselkedésében az első perctől kezdve új stílus és új cél jelent meg. Bethlen tipikus képe, az angolos szabású civil öltönyben megjelenő szikár úriember helyett most egy díszmagyarba, katonaruhába vagy nagyon is "lezser" felszerelésbe bújt miniszterelnökkel ismerkedett meg az ország, aki elő- szeretettel tartotta a kezét a zsebében. Úticélja a korábbról ismert London, Párizs, Hága, Genf stb. helyett rendszeresen két másik fővárosra korlátozódott: Rómát vagy (ritkábban) Berlint kereste fel. Bethlen nem győzte hangsúlyozni, hogy az új Magyarországnak meg kell találnia helyét a létező Európában, Gömbös viszont az "öncélú magyar nemzetről" beszélt nagy gyakorisággal, aminek ugyan közvetlen értelmezése nem volt, hiszen minden nemzet "öncélú" bizonyos értelemben, közvetve azonban a nyugat-európai értékektől, életviteltől való eltávolodást fejezte ki." (Ormos, 1998)
Miniszterként várt rá a feladat,
hogy a Trianon után apatikussá lett katonai vezetést felrázza, a hadsereg szervezetét
korszerűsítse és a tisztikart megfiatalítsa. A kormányzó - bár tartott Gömbös
autokrata hajlamaitól és attól, hogy saját embereit helyezi a hadsereg vezetésébe
- ekkorra már egyetértett azzal, hogy a katonai és a politikai célokat össze
kell hangolni és a hadsereget be kell vonni a politikai döntéshozatalba. Az
1928-ban felállított Legfelsőbb Honvédelmi Tanács - a kormányzó mellett a miniszterelnök
és az illetékes tisztek (a vezérkari főnök és a honvédség főparancsnoka) voltak
tagjai - a politikai kérdések megvitatásában egyre nagyobb teret kapott, hogy
aztán a háborúra a legfőbb döntéshozó szervvé nője ki magát. Honvédelmi miniszterként
Gömbös nagy népszerűséget vívott ki magának, ugyanakkor tartózkodott a szélsőséges
politizálástól. Valószínűleg mindkettő közrejátszott abban, hogy mikor Horthy
"erős embert" keresett, rá esett a választása.
A 95 pont
A magyar parlamentáris
gyakorlatban szokatlan módon Gömbös kormányprogramját - precíz katonaként -
írásban és pontokba foglalva hozta a nagy nyilvánosság tudtára. A 95 pontból
álló ún. Nemzeti Munkaterv mindenki számára érthetõ volt és vonzereje
éppen abban állhatott, hogy a kormány muködése közben bárki számon kérhette
annak elmaradását. Az anyagot Gömbös
és közvetlen baráti köre dolgozta ki, számos propagandisztikus elemet tartalmazott
ugyan, de legalább "program" volt. Fő célként "az öncélú nemzeti állam" létrehozását
és a társadalmi jólét megteremtését tűzte ki, ami a külpolitikában revíziót,
a belpolitikában pedig korporatív - az osztályellentéteket feloldó - antikapitalizmust
jelentett. Ennek érdekében erős kormányzatot, az állam intézményeinek racionalizálását,
titkos választásokat, új típusú gazdaság- és kultúrpolitikát, hitelt, illetményrendezést,
munkaalkalmat, földreformot, illetőleg szociális gondoskodást ígért. Egységes,
kormányzata mögé felsorakozó társadalomról vizionált, amelyben a homogén nemzeti
társadalom megteremtése szükségszerűen vonta volna maga után az eltérő csoportok
érdekeit reprezentáló parlamentarizmus felszámolását és az "egységes magyar
világnézet" - hogy ezen mit ért, azt pontosan nem fogalmazta meg - kialakítását.
Gömbös mindenkinek ígért valamit, de a program pontjai keresztezték egymást,
így aztán egy elképzelést eleve csak egy másik rovására lehetett volna megvalósítani
(pl. nem lehet egyszerre a pénzügyi válságot felszámolni és a szociális juttatásokat
növelni).
Gömhös Gyula világosan felismerte,
hogy az ellenforradalmi rendszer strukturális átalakítása azért szükséges, hogy
az ország kilábaljon a gazdasági válságból egy esetleges baloldali fordulat
nélkül, illetve illeszkedhessen a 30-as évek első felében kibontakozó, új típusú
európai politikai berendezkedésekhez: az olasz után a német, illetve
az osztrák tekintélyuralmi rendszerekhez. Ezt a váltást pedig csak az addig
uralmi helyzetben lévő csoportok, a nagybirtokosok és a nagytőkések rovására
lehetett (volna) végrehajtani, a korábbinál jóval nagyobb szerephez jutó középrétegekre
támaszkodva. Gömbös szűkebb bázisa: az úri középosztály, a közhivatalnokok,
a tisztikar és az értelmiség egy része (amely elégedetlen volt helyzetével).
Politikai programja sommásan összefoglalva - a nyílt tekintélyuralmi állam kiépítése,
a parlament kiiktatása és a rendeleti úton való kormányzás általános gyakorlattá
tétele, különleges hatalom a "vezéri" szerepkört betöltő (de nem vezér!) miniszterelnök
számára, a meglévő szabadságjogok további korlátozása; s végül a polgári és
a szociáldemokrata ellenzék eltávolítása a politikai életből.
Miniszterelnökségének első két évében Gömbös jelentős politikai sikereket ért
el. "Bizalomerősítő" lépései között már a hatalomra kerülését követő héten megszüntette
a statáriumot. Felismerte ugyanis, hogy a rendszert nem fenyegetik olyan tömegmozgalmak
vagy szervezkedések, amelyekkel szemben indokolt lenne a rögtönbíráskodás fenntartása.
Ez a gesztus nemcsak a kormány magabiztosságát mutatta, hanem növelte
presztízsét is. Magyarország szerepe a 30-as évek közepétől felértékelődött
Európában, részint a megváltozott nemzetközi erőviszonyok, részint a belső gazdasági
fejlődés és a sikeres külpolitika révén, amelyek a Gömbös-kormány működéséhez
kötõdtek.
Gömbös kormánya valóban komolyan vette a gazdavédelmet. 1933-ban hozott
rendelkezései enyhítettek a birtokos parasztság adóterhein. A gazdasági sikerekhez
kétségkívül hozzájárultak bizonyos nemzetközi gazdaságpolitikai fejlemények
is, így pl. a háború után kiszabott jóvátételi fizetések elengedése vagy a felvett
kölcsönök fizetési kötelezettségének a mérséklése. A külpolitikai sikerek és
a nyomukban járó kereskedelmi szerződések 1934-re konszolidálták a Gömbös-kormány
belpolitikai helyzetét. S ha Gömbös egyik első intézkedése annak idején a statárium
feloldása volt, úgy igazolódott elképzelése, hogy a belsõ feszültségek
levezetésének organikus eszközeit kell megkeresnie. A gazdasági válságból
lassan kilábalt az ország, és mérsékelt konjuktúra vette kezdetét. (Ennek kézzel
fogható tényei voltak a beindult új építkezések, elsősorban a lakossági és községi,
kommunális beruházások szaporodása.)
A politikai rendszer átalakítására tett kísérlet
A Gömbös-kormány
helyzete 1934-re - részben külpolitikai aktivitása miatt - jelentős mértékben
konszolidálódott. A gazdasági válság megszűnt, a mérsékelt konjunktúra lehetőséget
teremtett a szociális állapotok javítására, így a miniszterelnök elérkezettnek
látta az időt arra, hogy politikai reformjait megvalósítsa. A parlamentben 1933-ban
elérte, hogy újra kiterjesztették a kormányzói jogkört. Horthy lehetőséget kapott
az országgyűlés elnapolására, berekesztésére, illetve feloszlatására, tehát
megfelelő körülmények esetén segíthette Gömböst programja végrehajtásában. Ennek
központjában a modern tömegpárt megteremtésére irányuló kísérlet állt, mely
egyszersmind Bethlen híveinek kiszorítását is jelentette volna a hatalomból.
A
kormányzó pártból ugyanis valahogy Gömbösnek ki kellett ebrudalnia Bethlent
és közvetlen híveit. Ők ugyanis konzekvensen ellenezték egy totalitárius jellegű
tömegpárttá válás alternatíváját. A pártszervezésben Gömbös a harsány jelszavas
politikának a közigazgatás igénybe vételével adott súlyt, amikor a kormánytól
függő főispánok és főszolgabírók közreműködésével hozzákezdett a NEP
folyamatosan működő és a közéletben jelenlévő alapszervezeteinek megalakításához.
Ugyanis 1932 októberében az Egységes Párt átalakult, s felvette a Nemzeti Egység
Pártja nevet, majd megkezdte a tagság toborzását. Gömbös tehát a szervezést
a közigazgatás helyi képviselőire, a főispánokra és a melléjük kinevezett "élharcosokra"
bízta. Õk azt a feladatot kapták, hogy minden helységben alapítsanak
alapszervezetet, s az működjön folyamatosan. A hagyományos "választási pártok"
azonban gyanakodva figyelték a nagy szervezkedést, s a kisgazdák kivételével
- még gróf Festetich Sándor Nemzeti Szocialista Pártja is - ellenzékbe vonultak.
A miniszterelnök, hogy tömegbázisát megnövelje, titkos paktumot kötött (1934)
a kisgazda vezérrel, Eckhardt Tiborral, melyben a választási támogatásért cserébe
megígérte az általános választójogot. Ezzel párhuzamosan az olasz Carta del
Lavoro (Munka Kartája) mintájára megkezdődött a munkavállalókat és a munkaadókat
tömörítő kamarák szervezése. A korporációs (hivatásrendi) szerveződés lett volna
hivatott kiküszöbölni az osztályellentéteket, de a szakszervezetek nem adták
fel önállóságukat, így az érdekképviseleti rendszer átalakítása rövidesen befulladt.
1935-ben Gömbös Bethlen
híveinek kiszorításával átalakította kabinetjét, majd a kormányzó támogatásával
két tucat tábornokot is nyugdíjaztatott. Azt is elérte, hogy Horthy feloszlassa
a Házat és új választásokat írjon ki. A váratlan lépésre reagálva Bethlen és
frakciója elhagyta a pártot. Hogy a nyit szavazás előnyeit utoljára felhasználhassa,
a választásokat a miniszterelnök még a választójogi törvény elfogadása előtt
íratta ki, s gátlástalan politikai terror alkalmazásával, nagytőke és liberalizmus
elleni kampánnyal bonyolította le. A megmérettetésen a konzervatívok súlyos
vereséget szenvedtek, annál nagyobb sikert értek el a kormánypártiak: a szavazatok
háromötödét kapta a NEP, s 170 képviselőjéből 98 volt Gömbös új embere. Ezek
után a pártszervezéssel párhuzamosan megkezdődött a civil szférát a pártnak
alárendelő, sporttal, kultúrával foglalkozó Nemzeti Egység Szervezetének létrehozása.
Gömbös bukása
A nagy hangon beharangozott
reformtervek csak igen lassan és alapos megnyirbálva haladtak előre. Az agrárreform
terén 1936-ig csupán két, több évtizedre elgondolt törvény született meg: a
telepítésekről és a hitbizományt korlátozásáról szóló. Mindkettő a birtokos
parasztság gyarapítását kívánta nagybirtok rovására anélkül, hogy megkérdőjelezte
volna a nagybirtok stratégi szerepét a mezőgazdaságban. Gömbös szociálpolitikai
programjának fontos mozzanata volt, hogy 1935 júniusában rendeleti úton bevezette
a 48 órás munkahetet illetve a legkisebb munkabérek kötelező megállapítását.
1936 elejére Gömbös Gyula már bukott politikus volt, menesztését Horthy csak
a miniszterelnök halálos betegségére való tekintettel halogatta. A nagybírtokosok
és az inkább konzervatív-liberális nagytőkések s velük együtt ekkor már politikai
mérleg nyelvét jelentő Horthy is ellenezték a diktatúra megteremtését.
Ugyanakkor Gömböst és híveit alapjában véve az a dzsentroid mentalitás jellemezte,
amely éppúgy szemben állt a Bethlen és Károlyi grófok nagyúri gőgjével, mint
a kispolgári szegényparaszti, netán munkástömegekkel való szótértéssel, de még
a velük való érintkezéssel is. Pedig az adott rendszeren belül ezek a
rétegek adhattak volt tömegtámogatást a radikális változtatáshoz. Erre Gömbös
még nem vállalkozott. Gömbös Gyula és elvbarátai a klasszikus értelemben vett
konzervatív-liberál többpártrendszerű alkotmányos parlamentarizmust éppúgy meghaladottnak
tartották, mint ahogy a magyar nemzeti hagyományoktól és mentalitástól idegennek
minősítették nemzetiszocializmust is. Gömbös elképzelései az öncélú magyar államról
és a nemzeti összefogásról, a nemzeti munkáról talán az olasz rendszerhez, Mussolini
korporációs fasiszta államához álltak a legközelebb. De amint Bethlen
konzervatív-liberális rendszere is halvány másolata maradt a nyugati
rendszereknek, úgy Gömbös fél évtizednyi kísérletezése se járhatott sikerrel.
A tradicionális társadalmi-politikai csoportok ellenkezése miatt ép úgy nem,
mint az alkotmányos szabadságjogokhoz ragaszkodó, a totalitarizmus veszélyét
felidéző kísérletekkel szembeszegülő baloldali, liberális, demokrata és szociáldemokrata
ellenkezés miatt.
A nagyszabású
tervek, többek között, mert Gömbös - hál'Istennek - nem
alkalmazta Hitler vagy Mussolini módszereit, nem hozták meg a várt sikert, ám
a jobboldali radikalizmussal való állandó kokettálás
aláásta az ellenforradalmi rendszer stabilitását is. Gömbös reformterveihez
nem kapta meg a megfelelő támogatást, pedig olasz és német kortársaival szemben
nem ledönteni kívánta a régi rendszert, hanem "csak" korszerűsíteni. Mivel szüksége
volt a hagyományos politikai elit támogatására, eleve szűkebb mozgástérre volt
kárhoztatva, mint az európai diktátorok. Csak ott tudott változtatni, ahol éppen
lehetőséget látott rá, ám a fél évtizedes kísérletezéssel eljátszotta a konzervatív,
Horthyra még mindig hatni tudó elitnek, de magának a kormányzónak a bizalmát
is. Így csupán 1936. október 6-án bekövetkezett
halála mentette meg õt attól, hogy formálisan is
bukott miniszterelnök legyen.
(c) Egyetemi Könyvtár, Szeged, 1998-2000.