|
|
|
A Darányi-kormány belpolitikai mûködése (1936-38)
Darányi Kálmán miniszterelnöki
kinevezésének fõ oka az az igény volt, hogy
Gömbös jobboldali radikalizmusa után helyreálljon
az ellenforradalmi rendszer megingott kül- és belpolitikai stabilitása.
A konzervatív birtokosok közé tartozó Darányi
alkalmasnak látszott arra, hogy a politikai erõk közt
sikeres kompromisszumok árán egyensúlyt teremtsen.
Elsõdleges feladatának az alkotmányjogi reform végrehajtását
tekintette, melynek két legfontosabb összetevõje a kormányzói
jogkör újabb kiszélesítése és a
titkos választások bevezetése volt. A jobboldali radikalizmus problémája A legsúlyosabb
kihívást a nemzetiszocialista mozgalom jelentette. Ilyen jellegû
pártok már jó ideje mûködtek. Kezdetben
az 1935 márciusában létrehozott Nemzet Akaratának
Pártja sem tûnt ígéretesebbnek. Mégis,
ekkor, a NAP élén indult el a politikai közszereplés
útján a késõbbi hírhedt nyilasvezér,
Szálasi Ferenc. Szálasi biztos katonai pályáját
- vezérkari õrnagyként dolgozott - adta fel a politika
kedvéért,
amikor is 1935-ben nyugdíjaztatta magát. Anemzetiszocialista
erõknek azonban nem sok "babér termett", a szélsõ
jobboldalon eleinte mindenki Gömbösre figyelt. Gömbös
bukása és a konzervatívok újbóli kormányra
kerülése közben Szálasi 1936-ban Németországban
járt, s az ottani tapasztalatokkal felvértezve vetette bele
magát az itthoni küzdelembe. Zavaros, ideologikus programját,
amelyet õ maga "hungarizmus"-nak nevezett el, szélsõséges
szociális demagógia, túlfûtött nacionalizmus,
valamint a náci típusú diktatúra követelése
jellemezte. A NAP határozta meg elõször a nyilvánosság
elõtt - szintén náci mintára - a zsidóságot
faji alapon. A
gyõri program
és a Darányi-kormány bukása 1937-re
részben a nemzetközi téren bekövetkezett változások,
részben a magyarországi szélsõjobb erõsödése
folytán a hazai közélet egyik kulcskérdésévé
a demokráciához, illetve a diktatúrához való
viszony lett. A fasizmus veszélye ellen legkorábban és
legkövetkezetesebben az SZDP és Rassayval az élen a polgári
baloldal lépett fel. A publicisztika terén az egy ideig több
szociáldemokrata folyóirat fõszekesztõjeként
tevékenykedõ Mónus Illés, valamint az urbánus
írók voltak a legaktívabbak. Idõvel jelentõsen
bõvült a diktatúra- és fasizmusellenes erõk
tábora, elõbb a legitimistákkal, majd 1935 után
a Kisgazdapárttal, a Zichy János vezette Egyesült Keresztény
Párttal és a Bethlen nevével fémjelzett konzervatívokkal.
A megváltozott helyzetben felmerült egy szélesebb összefogás
gondolata is. A kommunisták népfrontajánlatát
azonban egyetlen erõ sem vette komolyan, egyfelõl a bolsevizmussal
kapcsolatos félelmek, másfelõl pedig a hazai kommunista
mozgalom gyengesége miatt. Több realitása volt annak,
hogy szorosabb együttmûködés jöjjön létre
a baloldali és konzervatív polgári erõk, valamint
a kisgazdák között, azon az alapon, hogy a fennálló
rendszer még mindig jobb bármilyen diktatúránál.
A remélt szövetség azonban nem jött létre,
mert egyik fél sem kívánta feladni eredeti programját:
Rassayék a demokratikus választójoggal, a kisgazdák
a földreformmal kapcsolatos követeléseiket, Bethlen pedig
az elõbbiekkel kapcsolatos fenntartásait. Végül
csak annyi történt, hogy az említett erõk az 1937.
októberi körmendi gyûlésen hitet tettek a
"rend és az alkotmányosság"
mellett. Darányit Hitler sikerei, valamint az a tény, hogy
a nyilasok a hatósági rendszabályok ellenére
tovább erõsödtek, sõt,
újabb mandátumokat szereztek a parlamentben, teljesen elbizonytalanította.
A különbözõ szélsõjobboldali egyesületek
aktivitása megnõtt. 1938 elején egyetemi zavargások
voltak. Az újév napján mintegy 100 ezer nyilas röplap
árasztotta el a fõvárost "1938. Szálasi" felirattal.
Darányi ilyen körülmények között addigi
politikájának erõteljes módosítására
szánta el magát. Nem mert nyíltan fellépni a
szélsõjobboldal ellen, ehelyett egyes követeléseik
átvételével próbálta leszerelni õket.
Darányit rutinos, képzett politikusnak tartották.
Bár nem volt nagy formátumú, koncepciózus egyéniség,
azt joggal lehetett várni Bethlen hajdani államtitkárától,
hogy megállítja a jobbratolódás folyamatát.
Darányi nem is hagyott kétséget afelõl, hogy
politikáját a konzervativizmus jegyében fogja alakítani.
Helyzete azonban távolról sem volt könnyû. Igaz
- Károlyi Gyulával ellentétben - a válság
közvetlen gazdasági gondjai már jórészt
megszûntek, ám az a társadalmi-politikai közeg,
amelyben dolgoznia kellett, az elmúlt években jelentõs
átalakuláson ment át. A Gömbös-éra
a középrétegek fokozódó politikai aktivitását,
hatalmi elõretörését jelezte. Ezt a nyomást
rendkívül nehéz volt elhárítani, mert az
úri középosztály hatásos ideológiával
és nem minden alap nélkül önmagát a legfõbb
államfenntartó erõként nevezte. Másrészt
az 1930-as évek elsõ felében gomba módra szaporodó
titkos társaságok és társadalmi egyesületek
révén, szervezettsége és érdekérvényesítési
lehetõsége nagymértékben megnövekedett.
Ezzel összefüggésben komoly gondot okozott a kormánypárt
belsõ struktúrája, a "Gömbös-árvák"
jelenléte. A NEP a gömbösi örökséghez
való viszony kérdésében erõsen megosztottá
vált. A konzervatív kormánypolitika Bethlen óta
arra épült, hogy az "alsóbb társadalmi osztályokat"
politikailag semlegesítse, önálló szervezõdésüket
megakadályozza. Az 1930-as évekre kiderült, ez az állapot
egyre nehezebben tartható fenn. Új mozgalmak jelentek és
erõsödtek meg, amelyek már egyértelmûen
bizonyos munkás- és paraszti rétegek megnyerését
vették célba. A megnövekedett állami szociálpolitikai
feladatok elõl egyetlen kormány sem zárkózhatott
el. A változások jeleként felerõsödött
polarizáció és mozgás jellemezte a politikai
életet: új pártok, csoportok alakultak, majd szûntek
meg, számos képviselõ cserélt pártot.
A legerõsebb ellenzéki erõvé elõlépett
Kisgazdapárt 1936 márciusában elõször hirdette
meg saját földreformprogramját. Az 1930-as évek
közepe a népi mozgalom fellendülésének idõszaka.
Részben erre alapozva, az aktívabb politizálás
igényével 1937 márciusában saját szervezetet
hoztak létre - Féja Géza, Kovács Imre és
mások vezetésével - Márciusi Front néven.
A Márciusi Front részben saját
belsõ gyengesége folytán rövid életû,
alapvetõen szellemi mozgalom maradt, nem vált párttá
és nem jutott el a szélesebb paraszti tömegekhez. Ennek
ellenére jelentõs hatást gyakorolt fõleg az
értelmiség fiatalabb generációjára. Átalakuláson
ment át a politikai katolicizmus is. A Keresztény Községi
Párt irányítása Wolff Károly 1936-ban
bekövetkezett halála után Csilléry András
kezébe került. Csilléry irányítása
alatt a párt hanyatlani kezdett és mind szélsõségesebb
irányba csúszott el. A Keresztény Gazdasági
és Szociális Párt választási kudarca
után felmerült a belsõ megújulás és
a különbözõ keresztény erõk egységbe
tömörítésének az igénye. A kettõ
közül az utóbbi valósult meg. 1937 januárjában
létrejött az Egyesült Keresztény Párt, amelyben
azonban a kereszténydemokrata erõk csekély befolyáshoz
jutottak.
Darányi
Kálmán miniszterelnöki kinevezését 1936
õszén konzervatív részrõl tehát
nagy várakozás kísérte, amelynek õ igyekezett
is megfelelni. Leépítette a pártapparátust,
a pártvezetés élére mérsékelt
politikusokat ültetett. A kormányfõ eleinte a szélsõjobboldallal
szemben is határozottnak bizonyult. 1937 folyamán betiltatta
a két legjelentõsebb nemzetiszocialista erõt a NAP-ot
és a kaszáskeresztes mozgalmat, vezetõiket - Szálasít
és Böszörményit pedig kisebb börtönbüntetésekre
ítélték. Egy fegyveres puccskísérlet
lehetõségének felmerülése kapcsán
retorziókat léptettek életbe a Magyar Országos
Véderõ Egylet (MOVE) ellen. Az intézkedés a
MOVE-nak szólt, de a többi szervezet is érthetett belõle.
A Gömbös által nyugdíjaztatott, ám most honvédelmi
miniszterré kinevezett Rõder Vilmosra várt az a feladat,
hogy a szélsõjobb további térnyerését
megakadályozza a hadseregben. Darányit
azonban kezdettõl óvatosságra intette, hogy az erõsödõ
szélsõjobb heves sajtókampánnyal és utcai
tüntetésekkel válaszolt lépéseire, ráadásul
tekintettel kellett lennie a NEP-en belül tekintélyes erõt
jelentõ volt Gömbös-párti képviselõkre.
Korlátozott lehetõségei az alkatának is jobban
megfelelõ kompromisszumos politika irányába tolták.
Ez tükrözõdött a kormány összetételében
is: egyfelõl megtartotta elõdje számos emberét
- Bornemisszát, Hómant - másfelõl visszahozta
a kormányba Fabinyit és Imrédyt. A MOVE megrendszabályozása
- a várakozásokkal ellentétben - egyedi jelenség
maradt. A szélsõjobb ellen a továbbiakban sem az egyesületekben,
sem a sajtóban nem lépett fel. A kormánypárton
belül pedig megnyerni, vagy legalábbis semlegesíteni
igyekezett õket. Annyi eredményt valóban elért,
hogy a hajdani Gömbös-tábor elkezdett széthullani.
Egyesek, mint Bornemissza Géza és Mikecz Ödön, kiegyezve
Darányival megtartották pozíciójukat, mások
- Marton Béla - kivárásra rendezkedtek be és
végül néhányan - Rajniss Ferenc, Hubay Kálmán
sorolható ide - a nyilasok között vélték
megtalálni számításukat. A demokratikus erõk
régi követelése, a titkos választójog bevezetése
mindinkább megkerülhetetlennek látszott, különösen,
hogy azt - saját bázisuk megerõsödését
remélve tõle - a nyilasok is támogatták. A konzervatív
politikusok viszont joggal tartottak attól, hogy a titkos választojog
bevezetése egy olyan "radikális" összetételû
parlamentet eredményezne, amelyben a jobb- és baloldali ellenzék,
azaz a kisgazdák, de különösen a nyilasok jelentõs
szerephez jutnának. A várható negatív következmények
ellensúlyozására korrektívumokra van szükség.
Ez a választójog szûkítését, valamint
a kormányzó és a felsõház jogkörének
bõvítését foglalta magába. Az alkotmány
jogi reformok
ügyében Darányi Kálmán 1936. december 3-ra
pártközi konferenciát hívott egybe, ahol a konzervatív
tábornak általánosságban sikerült elfogadtatnia
a részt vevõ pártokkal a három javaslatot. 1937-ben
a kormány erõfeszítéseit jórészt
ezek megvalósítására koncentrálta. Elõször
a kormányzói jogkör kiterjesztését sikerült
elfogadtatni a parlamenttel. Az 1937. évi XIX. tc. kiterjesztette
Horthy halasztó erejû vétójogát - a neki
nem tetszõ törvényjavaslatokat mostantól két
alkalommal küldhette vissza megfontolásra a parlamentnek - és
egyértelmûen megszüntette annak lehetõségét,
hogy személyét az országgyûlés felelõsségre
vonhassa. Emellett utódajánlási jogot biztosított
a kormányzónak. A felsõházi reform ügye
távolról sem volt ilyen könnyû feladat. Igaz, a
felsõház korábban határozott ellenállást
tanúsított Gömbös diktatórikus törekvéseivel
szemben, ám a baloldali ellenzéknek komoly fenntartásai
voltak a "grófok és bankárok" gyûjtõhelyének
tartott intézménnyel szemben. Ennek ellenére még
ugyanezen év végén sikerült tetõ alá
hozni a reformot. (1937. évi XXVII. tc.) Eszerint a második
kamara kétszer is visszaküldhetett valamely törvényjavaslatot
a képviselõháznak, s ha ezután sem volt egyetértés
a két ház között, akkor az adott kérdésrõl
együttes ülésen, titkos szavazással kellett dönteni.
Utoljára került sor a választójogra. A kormány
tervezete szerint a titkosság bevezetése fejében csökkenteni
kell a szavazásra jogosultak számát, amit a mûveltségi
cenzus és az életkor felemelésével kívánt
elérni. Ez utóbbi elképzelés érthetõen
nagy vihart kavart ellenzéki körökben. A választójogi
javaslat elfogadtatására már csak a következõ
kormány alatt kerülhetett sor.
A lakosság szélesebb rétegeit az alkotmányjogi
reformoknál jobban érdekelték
a Darányi-kormány szociálpolitikai elképzelései.
Darányi ezen a téren ha óvatosabb formában is,
de lényegében a gömbösi úton haladt. Az 1937.
évi XXI. tc. fontos kérdések egész sorát
rendezte és többnyire a munkásságra kedvezõ
módon. Kimondták, hogy ha valamely területen a munkabérek
indokolatlanul alacsonyak, akkor a minimálbért hivatalosan
kell megállapítani. Ily módon jelentõs bérrendezésekre
került sor, amelyek - 1938 végéig - a munkásság
kb. 60%-át érintették. Elõírták,
hogy a munkások munkaideje heti 48, a tisztviselõké
heti 44 óránál hosszabb nem lehet. Bizonyos feltételek
megléte esetén pedig minimálisan évi hat nap
fizetett szabadságot kell a munkavállalók részére
biztosítani. 1937-ben ez közvetlenül 69 ezer embert érintett.
1938-ban pedig végre sor került (XII. tc.) a mezõgazdasági
munkásság kötelezõ öregségi biztosítására,
amely az 1920-as évek vége óta szinte minden kormány
programjában szerepelt. 1937 végén tehát még
úgy tûnt, hogy sikerrel járhatnak Darányinak
a rendszer megszilárdítására irányuló
törekvései.
Fokozódó
elégedetlenség volt megfigyelhetõ a hadsereg vezetésén
belül is. Egyes vezetõk úgy látták, hogy
a nemzetközi viszonyokban bekövetkezõ változások
távlati hatásaként nem lehet kizárni egy nagyméretû
katonai konfliktus lehetõségét. A magyar hadsereg viszont
erre - felszereltségét és erejét tekintve -
semmilyen módon nincs felkészülve. A tisztikar követeléseit
Rátz Jenõ
vezérkari fõnök képviselte a leghangosabban, de
támogatták õt ebben olyan régivágású,
Horthyhoz feltétlenül hû tábornokok is, mint Soós
Károly. A fejlesztési igény tehát önmagában
még nem tekinthetõ negatív jelenségnek, az viszont,
hogy ezzel párhuzamosan a tisztek egy része növekvõ
mértékben fordult a politika felé, már igen.
A követelések hatására a miniszterelnök -
Imrédy gazdasági számításai alapján
- 1938. március 5-én, a kormánypárt gyõri
nagygyûlésén meghirdette az 1 milliárd pengõs
fegyverkezési programot. A lehetõségeket és
az alacsony indulási színvonalat jól mutatja, hogy
ebbõl csak 600 milliót kapott közvetlenül a hadsereg,
400 milliót nélkülözhetetlen ipari és infrastrukturális
beruházásokra kellett fordítani. Az Anschluss polgári
körökben óriási félelmet és aggodalmat
keltett, amit foj kozott, hogy Berlin némi huzavona után,
április elején volt csak hajlandó hivatalosan elismerni
az új német-magyar
határt. A nyilas mozgalom önbizalma és vonzereje viszont
hallatlanul megnõtt, és felélénkült a NEP-en
belül is a szélsõjobb tevékenysége. Darányi
további jelét adta engedékenységének.
1938 tavaszán benyújtotta a parlamentbe a zsidótörvény-javaslatot.
Ez a kereskedelemben, az iparban, valamint számos értelmiségi
pályán 20%-ra kívánta leszorítani a zsidóság
arányát. Mindenekelõtt azzal, hogy számos foglalkozás
gyakorlását kamarai tagsághoz kötötte, a
kamarák pedig csak meghatározott arányban (20% erejéig)
vehettek fel zsidókat. A középosztály-kérdés
természetesen már az 1920-as évek eleje óta
az egyik legfeszítõbb gondja volt a magyar társadalomnak.
A Darányi-kormány lépése viszont azt jelentette,
hogy a feszültségeket immár hivatalosan is a szakmai
szempontok félresöprésével, alapvetõen
származási alapon kívánja megoldani. A törvényjavaslattól
a miniszterelnök, sõt, a felsõházban helyet foglaló
keresztény egyházfõk is az indulatok lecsillapodását,
a zsidókérdés nyugvópontra kerülését
várták. Ennek pontosan az ellenkezõje következett
be. A javaslat nyilvánosságra kerülése, értékelése
nagy közéleti viharokat kavart és ha lehet, még
jobban megosztotta a magyar társadalmat. Az antiszemita hangulat
fokozásáról a szélsõjobboldal és
a megszerezhetõ állásokban, pozíciókban
reménykedõ keresztény középosztálybeliek
gondoskodtak. Ugyanakkor a szellemi élet 59 képviselõje
- köztük Bartók Béla, Móricz Zsigmond, Kodály
Zoltán, Zilahy Lajos, Féja Géza - nyilvánosan,
közös nyilatkozatban ítélte el a megkülönböztetés
ilyen formáját. A lakosság szélesebb rétegeit
mégsem sikerült felsorakoztatni
a törvényjavaslat ellen, mivel igen sokan a kérdést
csak egy réteg belügyének tekintették. A kormányfõ
az Anschluss után szinte teljesen kapitulált. Engedélyezte,
hogy Szálasi
betiltott pártjának utódaként megalakulhasson
a Nemzeti Szocialista Magyar Párt - Hungarista Mozgalom. Annak egyik
vezetõjével, Hubay Kálmánnal tárgyalóasztalhoz
ült, hogy bizonyos pozíciók átengedése
fejében a nyilas mozgalmat alkotmányos ellenzékké
szelídítse. Darányi kezébõl annyira kicsúszott
az események irányítása, hogy április
3-án Horthynak kellett rádióbeszédben lecsillapítania
a felzaklatott kedélyeket. "...megnyugtatok mindenkit, hogy a rendet
és a nyugalmat ebben az országban büntetlenül nem
fogja zavarni senki." - ígérte. A konzervatív tábor
Bethlennel és Károlyival az élen teljesen megvonta
bizalmát a miniszterelnöktõt. Darányi levonva
a konzekvenciát, 1938. május 12-én benyújtotta
lemondását, amit a kormányzó el is fogadott.
(c) Egyetemi Könyvtár, Szeged, 1998-2000.