|
|
|
A
34. Eucharisztikus Világkongresszus Budapesten
|
|
1938. május 25-én ünnepélyes külsőségek közepette megkezdődik Budapesten a 34. Eucharisztikus Világkongresszus. Az eucharisztia magyarul oltáriszentséget jelent, a kongresszusi mozgalom ennek jegyében Krisztus társadalmilag elismerhető és érvényesíthető hatalmát, a világban való valóságos jelenlétét hirdeti. Ennek az eszmének a tiszteletére szervezi meg a katolikus egyház 1881 óta a nemzetközi eucharisztikus kongresszusokat. |
A 34. Világkongresszus rendezésének jogát Budapest nyerte el. Ez - messze túlmutatóan annak egyházi jelentõségén - óriási elismerésnek számított. Volt már egyszer hazánkban ilyen kongresszus, de akkor még Magyarország az Osztrák-Magyar Monarchia részeként volt rendezője, s a kongresszus Bécsben volt. |
A kongresszust óriási szervezőmunka előzte meg, a hazai szervezők
demonstrálni akarták, hogy a külpolitikailag és gazdaságilag is bezárt Magyarország
képes "világraszólóan" megrendezni az eseményt. Ezen túlmenően - természetesen - az 1938. május 25-29. között
lezajlott istentiszteletek, ünnepségek, kongresszusi ülések és körmenetek
a magyar katolikus egyház erejét és a világegyházzal való egységét kívánták
bizonyítani. Eugenio Pacelli bíboros államtitkár,
a pápa legátusa (aki korábban, 1933-ban megkötötte Hitlerrel a sikertelennek
bizonyult birodalmi konkordátumot, s aki később XII. Pius néven lett pápa) és
a résztvevők többsége - kimondva, kimondatlanul - úgy vélte: a budapesti ünnepségek
a lelki élet elmélyítése mellett politikailag a német nácizmus ellen irányulnak.
Mindez annyira jól érzékelhető volt, hogy Hitler megtiltotta a német katolikusok
részvételét. A "másik" oldalra is volt azonban üzenete, a másik fő ellenség,
"pogány" bolsevizmus felé. Az önmagában is hatalmas ívű nemzetközi eseményt összekapcsolták
egy nagy hazai ünnepségsorozattal, amely a 30-as években erőteljesen megnyilvánuló
Szent István-kultusz betetőzéseként a szentté avatott király 900. évfordulóját
volt hivatott megünnepelni. Mindez nem kevés tudatossággal együttesen kívánta reprezentálni,
hogy Magyarország ismét be tudja tölteni évszázados "kereszténység védőbástyája"
szerepkörét, amely megint csak "két pogány között" maradt rá. Az ünnepségek (ahogy az akkori sajtó írta, a "kettős
szent év" rendezvényei) egyúttal kifelé és befelé egyaránt demonstrálták - mint
tudjuk az utolsó békeévben -, hogy Magyarország még mindig a "béke szigete Közép-Európában".
Az események erõteljes hazai is külföldi
propagandájáról külön bizttságok gondoskodtak,
az Eucharisztikus Kongresszusnak pl. külön ügyészségi
engedéllyel többnyelvû emlékalbuma jelent meg alig
pár héttel az események lezárultával. A kongresszus fővédnöke, a református Horthy természetszerűleg
nem lehetett, így a római katolikus kormányzóné kapta ezt a feladatot. A kortárs
megfigyelõk szerint a politikusok közül inkább Imrédy
miniszterelnök szereplése dominált, akinek egyébként
a Kongresszus elõtti hetekben történõ kinevezésében
nem kevessé játszott szerepet közismerten elkötelezett
katolikussága. A Szent István-év legfőbb védnöke azonban már Horthy volt,
aki tudatosan igyekezett is felvállalni ezt az örökséget. A két esemény, de elsősorban a kongresszus elképesztő színpompával
és nagyszabásúan került megrendezésre. A küldöttek és vendégek
33 országból érkeztek, mintegy 50 ezren, a hazai résztvevők száma néhol elérte
a félmilliót is. Több tízezres körmenetek, különleges éjszakai szentségimádások,
majd félmilliós szentmisék, pazar budapesti díszkivilágítás, hatalmas
és díszes vendégsereg tette emlékezetessé hívőknek és nem hívőknek egyaránt
az eseményeket.
(c) JATE Egyetemi Könyvtár, Szeged, 1998-1999.