|
|
|
A két világháború
közötti Magyarországot sokféleképp nevezték
már a történeti irodalomban. Kereszténynemzeti
kurzus, Horthy-rendszer, ellenforradalmi rendszer. Talán ezek a
történelemkönyvekben leggyakrabban található
nevek. Most jelent meg Gergely Jenõ és Pritz Pál tollából
egy olyan munka, amelynek ez a címe: A trianoni Magyarország.
A Vince Kiadónál napvilágot látó Tudomány-Egyetem
sorozat legújabb darabjának szerzõit arról
kérdeztem, mi mindenben volt "trianoni" történelmünk
1920 és 1945 közötti negyedszázada. Arról
is beszélgettünk a két neves történésszel,
miként emésztette meg a magyar társadalom a trianoni
traumát.
- Ma már aligha kell magyarázni, hogy a Trianon elõtti Magyarország gyökeresen különbözik az azt követõtõl. Az azonban már inkább csak a szakemberek számára világos, miként nyomta rá a "Párizs környéki" döntés a bélyegét a magyar politikára, illetve a mindennapi életre.
GERGELY Jenõ: - Helyesebb, ha már az 1920 elõtti, tehát már az 1918-as Magyarországot is trianoninak tekintjük. Hiszen az elsõ világháborúval Magyarország számára egy ezeréves korszak ért véget. A legnagyobb megrázkódtatást az okozta, hogy egy egészen új országot kellett kitalálni. Egy olyan országot, amely korábban senkinek a fejében - sem a magyarokéban, sem pedig a velünk együtt élõ népek vezetõiében - nem létezett. Itt nem egyszerûen egy békekötésrõl, illetve a vele járó határmódosításokról van szó. Hanem arról, hogy az egyik napról a másikra olyan gazdasági, politikai, kulturális egységeket kellett létrehozni, amilyenek korábban nem léteztek. A problémát növelte, hogy míg ez a magyar társadalom számára elviselhetetlen csapásnak tetszett, a körülöttünk lévõ országok nagy gyõzelemként élték meg a történteket. Az más kérdés, hogy a legutóbbi tíz esztendõben véglegesen kiderült: semmiféle sikertörténetrõl nincs szó a szomszédos országok esetében sem.
A korabeli nemzeti eufória azonban Romániában, a királyi Jugoszláviában és Csehszlovákiában felülkerekedik a társadalmi bajokon.
GERGELY Jenõ: - Valóban,
az említett országokban - amelyek együtt alkotják
a kisantantot - a szociális bajokat elfedi a nacionalizmus. A magyarság
elõtt viszont kettõs probléma emelkedik. Egyfelõl
a történelmi Magyarország összeomlása, másfelõl
meg az, hogy ezzel a katasztrófával mégiscsak teljesült
az évszázados álom: a függetlenség elnyerése.
Csakhogy egy maradék Magyarország lesz függetlenné.
Tehát a függetlenség is trianoni függetlenség
a magyar társadalom számára.
PRITZ Pál: - Ez a
függetlenségi kérdés nem eléggé
ismert. A trianoni békeszerzõdés nagyon keményen
hangsúlyozza, hogy Magyarország nem mondhat le függetlenségérõl.
Ami egyfelõl azt jelenti, hogy nem léphet szövetségre
Ausztriával, nem lehet eszköze a Habsburg-restaurációnak.
Másfelõl viszont azt, hogy a nagyhatalmak egy a végletekig
megnyomorított országnak mondják: "Vedd tudomásul,
hogy független vagy!" Így aztán aligha lehet csodálkozni
azon, hogy a fajvédõk, Gömbösék a húszas
években végig azon borongnak: a Habsburgoktól való
elszakadást, a függetlenségi státust a magyarság
képtelen megfelelõképp értékelni.
Ami engem illet, az alapproblémát
abban látom, hogy erre a korszakra mérhetetlen bizonytalanság
jellemzõ. Ez abból származott, hogy itt, a mi térségünkben
több évszázados, többé-kevésbé
kiegyensúlyozott helyzetnek szakadt vége. Bármennyire
is túlhaladottnak mondható a mából visszanézve
az osztrák császárság, a török és
az orosz birodalom hatalmi hármasának uralma, az a kiegyensúlyozottság,
amit ez jelentett, mindörökre eltûnt. Ismétlem,
ez a magyar társadalom számára egy óriási
önértékelési válságot, nagyon nagy
elbizonytalanodást okozott.
Önök a történettudomány különbözõ szakterületeit mûvelik. Hogyan látják, miként mutatkozik meg a különbözõ életterületek "trianonizálódása"?.
GERGELY Jenõ: - Akár
a gazdaságtörténetet nézzük, akár
a szellemtörténetet, azt látjuk, hogy Trianonnal olyan
gyökeres, egyszersmind visszavonhatatlan változások
következtek be a magyar társadalom életében,
amelyek valamiképp mindenkire hatással voltak. Úgy
értem, minden társadalmi réteg valamennyi tagjára.
Ez nem azt jelenti, hogy a régi dogmát vallanám, amely
szerint az uralkodó osztályoknak Trianonra hivatkozva sikerült
a dolgozó osztályok figyelmét elterelni a valóságos
társadalmi bajokról. Egészen másról
van itt szó.
Arról például,
hogy az Osztrák-Magyar Monarchia ötvenmilliós piaca
egymással versengõ, önellátásra berendezkedõ
piacokra darabolódott. A gazdasági szétdarabolódás
lerombolja a korábbi együttmûködést. Ez az
egyik fõ oka annak, hogy térségünk lemarad a
két világháború közötti gazdasági
versenyben. Ez az egyik fõ oka annak, hogy a magyar gazdaság
nehezen behozható hátrányba kerül például
Skandináviával vagy az Ibériai-félszigettel
szemben.
A gazdaságtörténet
azonban nem az én szakterületem, ezért inkább
egyházi kérdésekrõl beszélek. Úgy
látom, Trianon következménye, hogy a történelminek
minõsíthetõ keresztény egyházak 1920
után jóval nagyobb közéleti szerepet vállalnak,
mint korábban. Elõzõleg inkább a hatalommal
való együttélés volt a jellemzõ rájuk.
Trianon után viszont szerves részeivé lesznek a hatalmi
struktúráknak. És nem csupán a kultúrában,
hanem a politikában, de különféle vállalatok
és fõként a nagybirtokok révén a gazdaságnak
is.
Mindezen azonban aligha lehet
csodálkozni. Hiszen 1919 nyarán ott állunk egy bukott
polgári, illetve bolsevik forradalom után. Mibe lehet kapaszkodni?
Egyetlen dologba. A "nemzeti"-be. És akkor a történelmi
egyházak - akarva, akaratlanul - mint nemzeti egyházak jelennek
meg.
PRITZ Pál: - Ez annál
különösebb jelensége a történelemnek,
mivel a legmodernebb nemzetközi szakirodalom lényegében
egységesen vallja, hogy a nemzetállam felívelése
az 1870-es években érte el a csúcspontját.
Vagyis a múlt század utolsó harmadától
kezdõdne a nemzetállamnak a nagy, globális folyamatok
által történõ túlszárnyalása.
Ha napjainkban az Európai Unió születésének
kiindulópontjait keressük, akkor azt találjuk, hogy
bizony még egy olyan "kellemetlen" történelmi elõd
is, amilyen a német fasizmus, ugyancsak adott impulzusokat - noha
a maga szörnyû módján - az integrációhoz.
Magyarán: a harmincas években a történelem valamiképp,
ha igen torz módon is, kifejezésre juttatta azt, hogy itt
szükség van a különbözõ struktúrák
egymáshoz idomulására. Egy másik szempontból
közelítve a "trianoni" korszakot: egy olyan korszakban válik
a "kisnemzeti" fejlõdés a mi térségünkben
uralkodóvá, melyben a történelmi követelmény
épp a nemzetállami kereteken való túllépés
lesz.
Ha a korabeli magyar külpolitikai
gondolkodást vizsgáljuk, azt kell mondanom, hogy a Trianon
utáni magyar politika ügyintézõi nem vonták
le a kellõ következtetéseket az elsõ világháború
után. Tehát nem csupán azt nem vették figyelembe,
hogy vége a történelmi, tehát a Szent Istváni
Magyarországnak, hanem azt sem, hogy egy más európai
- vagyis az integráció szempontjait figyelembe vevõ
- fejlõdéssel kell immáron számolni.
E külpolitikai gondolkodás
súlyos tehertétele abban nyilvánul meg az 1938-as
elsõ, majd az 1940-es második bécsi döntést
követõen, hogy a politikai elit azon kesereg: mi csak ennyit
meg ennyit kaptunk a Felvidékbõl meg Romániából.
S közben nem mérlegelik, hogy mi nem visszaszereztünk
valamit, hanem egy - fõleg Hitler akaratától függõ
- alku keretében kaptunk vissza területeket, amelyekért
majd valamikor meg kell fizetni az "illõ" árat.
Azt hiszem, ön valamiképp a korabeli magyar elit önazonosságának problémáját igyekszik megfogalmazni.
PRITZ Pál: - Mi tagadás, úgy vélem, hogy a korabeli magyar elit nem nézett szembe azzal a problémával, hogy a magyar társadalomnak nincs ereje Trianon revíziójának végrehajtására. Másképp fogalmazva nem egyébrõl van itt szó, mint arról, hogy minden politikus úgy véli: valamely az "igazság" jegyében mûködõ másik hatalom kárpótol majd bennünket. És ebben rejlik a trianoni Magyarország alapbaja. Hogy tudniillik Németországtól vagy akár Olaszországtól remélni a mi sérelmeink orvoslását - súlyos ellentételezés nélkül - hiú remény volt.
Van itt persze egy nagyon fontos kérdés: ha fontosnak, jelentõsnek minõsítjük a történelmi Magyarország létét, miként lehet értékelnünk az ettõl elszakadni nem tudó állampolgári meg politikusi magatartást?
PRITZ Pál: - Azt hiszem,
ebben az évszázadban kevés nagy formátumú
államférfi adatott ennek a népnek. Mondjuk Tisza István,
Bethlen István, Teleki Pál, majd késõbb Kádár
János. De hát, ha csupán Bethlenrõl szólunk,
róla is meg kell jegyeznünk, hogy az elsõ bécsi
döntés kiábrándította. Azt mondta: a vártnál
kevesebbet kaptunk a németektõl. Noha õ tudta a legjobban:
nem teljesítettük Hitlernek azt a követelését,
hogy elõször Magyarországnak kell megtámadnia
Csehszlovákiát. Ez lett volna annak az ára, hogy visszakapjuk
az egész Felvidéket. Bethlen volt akkora formátumú
államférfi, hogy tudja, a politika így mûködik.
Ehelyett õ is annak a hangulatnak a rabja lesz, amelyet a korabeli
pesti politikai szóbeszéd így fejez ki: "Egy, ló,
két ló, három ló: becsapott a mázoló."
Valójában a mázoló, tehát Hitler elõször
adott nekünk valamit, azután meg az országot belekényszerítene
a háborúba.
A magyar vezetõ osztályok
a maguk ezeréves története során sok nagy katasztrófa
után is sikerrel vezették ezt az országot. Trianon
után azonban igazából nem voltak képesek alkalmazkodni
a változásokhoz. Tetszik, nem tetszik, azt kell mondanunk,
a trianoni döntéssel való szembenézés
valamikor a Kádár-korszakban történik meg. Másfelõl
azonban - s ezt el kell ismerni - Trianont követõen elõször
a Horthy-korszakban lódul meg a polgárosodás, ám
ezt megszakítja a háború. Azután a Kádár-rendszerben
nyílik bizonyos lehetõség a polgárosodásra,
demokratizálódásra.
GERGELY Jenõ: - A
modernizáció a városokban, a kereskedelemben, az iparban,
a szolgáltatásokban valóban figyelemre méltó
a Horthy-érában. Ami azonban változatlan, az a nagybirtokrendszer.
Szerintem a hatalmi elit tehetetlensége ebbõl is adódik.
A feudális birtokrendszer érinthetetlenségébõl.
Aminek a következtében van itt hárommillió reménytelen
sorsú ember. Még Romániában, Jugoszláviában
is radikálisabb földreformot hajtanak végre, mint nálunk.
Ez azután az ottani politikai elitnek is nagyobb mozgásteret
biztosít.
És itt feltétlenül
szóba kell hozni az egyházakat. Hiszen a mérhetetlenül
elavult földbirtokrendszer konszolidálásában
fontos szerepet játszottak. Elsõsorban a katolikus egyház.
De van itt egy másik fontos kérdés is. A Szentszék
nem nagyon igyekezett az új határokat szentesíteni.
Íme egy példa: az esztergomi fõegyházmegye
székhelye Magyarországon volt, míg területének
nagyobb része Csehszlovákiához tartozott. A valóságos
állapotnak megfelelõ megosztást a Vatikán csak
1937-ben rendelte el. Az ilyen esetek nyilvánvalóan azt a
benyomást keltették a magyar társadalomban, hogy a
trianoni viszonyok nem véglegesek.
Trianonnal kapcsolatban van egy olyan tény, amirõl ritkán beszélünk. Arról van szó, hogy Magyarország tulajdonképpen a kevésbé fejlett területeit veszítette el.
GERGELY Jenõ: - Ez
csupán azt mutatja, hogy Trianonnak voltak olyan következményei,
amelyekbõl hasznot lehetett volna húzni. A történelmi
Magyarországot feszítette a nemzetiségi probléma.
Ettõl megszabadultunk, csakhogy ennek ellentételeként
több mint hárommillió magyar jutott kisebbségi
sorba.
1918-ig Magyarország
agráripari ország. A trianoni döntés következtében
a megmaradt terület iparosodottabb és urbanizáltabb,
mint az elszakadt részek. És néhány dolgot
a hatalom javára kell írnunk. A politika fölismerte,
hogy a békeszerzõdésben engedélyezett, a korábbinál
lényegesen kisebb létszámú, 35 ezer fõs
hadsereg fenntartása jelentõs pénzösszegek felszabadítását
teszi lehetõvé. Ezt pedig a kultúrpolitika a népoktatásba,
a gimnáziumok fejlesztésébe, az elvett területeken
mûködött egyetemek magyarországi letelepítésébe
fekteti. Ennek persze az lesz az ára, hogy Magyarország hadsereg
nélkül lép a háború küszöbére.
PRITZ Pál: - Arról
is ritkán esik szó, hogy a Horthy-Magyarországon olyan
nemzetiségi törvények és rendeletek születnek,
amelyek ma is megállnák a helyüket. Ugyanakkor a kisantant
országai közül még az egyedül igazán
polgári demokratikusnak nevezhetõ Csehszlovákia is
nagyon mostohán kezeli a nemzeti kérdést. Kifejezetten
türelmetlen asszimilációs politikát folytat,
Románia és Jugoszlávia pedig még inkább.
Ezek a külpolitikai körülmények a magyar nacionalista
körök igazságát látszanak alátámasztani.
Ördögi kör alakul tehát ki.
Ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozom,
hogy a történelemben vannak olyan nagyon nehéz helyzetek,
amelyek nem oldhatók meg másként, mint kataklizmák
révén. Ilyen volt az elsõ világháború
utáni helyzet is, amelyet a második világháború
kataklizmája oldott meg a maga ötvenmillió halottjával.
A mai Európa sorsát döntõ mértékben
befolyásoló francia-német kiegyezés elõtt
egy minden korábbinál szörnyûségesebb háború
nyitotta meg az utat. Amint az imént említettem, a magyar
társadalom is a hatvanas-hetvenes években kezdett igazán
kilábalni a trianoni döntés okozta traumából
és ez is hozzájárult, hogy bízvást mondhatjuk:
ez az ország mára megérett az európai csatlakozásra.
GERGELY Jenõ: - És
még valami, amirõl vagy nem esik szó, vagy ha igen,
nagyon sok vitát gerjeszt. Az 1938 és 1941 között
visszatért területek kérdésérõl
van szó. Ha nem történelmietlenül nézzük
a kérdést, az kell látnunk, hogy mind a terület,
mind a lakosság növekedése elõnyökkel is
járt Magyarország számára. Más kérdés,
mi történik 1945 után mindennek fejében. Az azonban
vitathatatlan, hogy az ország erõforrásainak növekedése
révén felértékelõdött partnerré
vált Németország számára.
PRITZ Pál: - Ennek
a jelentõségét az mutatja, hogy Hitler nem támogatja
a nyilasokat, nem veszi elõ Szálasit. Neki egy mûködõ
országra, mezõgazdasági termékeket, ipari cikkeket
szállító partnerre van szüksége, és
volt annyi ítélõképessége, hogy tudja:
magyarországi "elvtársait" nem szabad a hatalom közelébe
engedni, mert káoszt okoznak. Az más kérdés,
hogy a stabil magyar gazdaság a nácizmus oldalán mûködik,
és ez vezet ahhoz a tragédiához, amelynek révén
feloldódik a feloldhatatlannak tetszõ trianoni ellentmondás.
Mert míg az 1920-as békedelegáció abban a hitben
vitázott ellenfeleivel, hogy a Kárpát-medencét
magában foglaló Szent Istváni Magyarország
megmenthetõ, az 1947-es béketárgyalásokra érkezõ
magyar küldöttségnek már egyetlen tagja sem gondolta,
hogy itt a történelmi Magyarország visszaállításáról
eshet szó.
Hovanyecz László
(in: Népszabadság,
1998. december 5. 30 p.)
(c) Egyetemi Könyvtár, Szeged, 1998-2000.