|
|
|
|
Jamboree |
"Egy-egy
Jamboree fellobbantotta bennünk az egymás megbecsülésén,
az igazságosságon alapuló társadalmi és
világbéke délibábját" - írta Máday
Béla 1943-ban.
Az I.
Jamboree-n, Londonban (1920) a magyar cserkészek még
nem vehettek részt. A párizsi cserkészkongresszuson 1922-ben
azonban már 35 nemzet képviselõi voltak jelen, köztük
a magyar cserkészek is, majd 1923 júliusában az essexí
(Chingford) Gillwell parkban tartott tisztképzõ tanfolyamon
32 magyar cserkésztiszt vett részt. A cserkészek paradicsomának
számító parkban 1919-tõl ez már a 35. tanfolyam
volt! Koppenhágában,
az 1924-ben tartott II. Jarnhoree-n 34 nemzet között a magyar
cserkészcsapat a sportversenyeken az USA és Anglia után
a harmadik lett. A mámorító sikerek itt-ott lesújtó
tapasztalatokkal váltották egymást: önzés,
pazarlás, lovagiatlanság is elõfordult. Az uralkodó
nemzetek cserkészei pedig sajnos elnyomták a kisebbségek
csapatait. Az 1927.
júliusi dániai vízi jamboree-n, majd a svéd világtalálkozón
(Saltsjöbaden melletti Beatelund szigetén) is ott voltak cserkészeink. A
III. Jamboree-nak 1929-ben az az angliai Birhenhead adott otthont,
ahol a 400 holdas Arrowe parkban 52 nemzet cserkészei találkozhattak,
köztük 800 magyar fiú és 52 tiszt. A közel 32
ezer fõs jamboree-táborban július 25. és augusztus
25. között elfogyott 100 q szalonna, nyolcvanezer tojás,
300 q sajt és 200 tonna kenyér! Míg 1920-ban Londonban
még csak 27 ország cserkészei vonultak fel, 1924-ben
Koppenhágában már 34 nemzet fiai ismerkedhettek egymással,
addig Birkenheadben 52 ország csapatai vettek részt a záróünnepélyen,
egy óriási kerék (békekerék) küllõit
alkotva. Baden-Powell, a világ fõcserkésze (a Chief)
akkor felment az emelvényre, belefújt a kürtjébe
(ezért hívták õt the piper of pax-nek, azaz békeharsonásuak),
majd elõvett egy harci bárdot, és elásta a földbe,
jelezvén : ne legyen többé harc és háború
a népek között, hanem legyen közöttük szeretet.
Ezt követõen a békesség arany nyílvesszõibõl
miniden nemzetnek átadott egyet-egyet. Végül Bi Pi megindította
az élõ "békekereket". amely azonban rendetlenkedés
miatt hirtelen megállt, mintegy a jövõ szomorú elõjeleként. Négy
esztendõ múlva, 1933-ban Gödöllõn Magyarország
rendezhette meg a IV. Jamboree-t. Az 1912.
évi elsõ nemzetközi cserkésztalálkozón
maga Baden-Powell kezdeményezte, hogy a cserkészek mindig sportszerûen
vessék össze testi és szellemi erejüket, tudásukat.
Noha a magyarok sem 1912-ben, sem 1920-ban nem lehettek részesei a
nagy versengésnek, Dániában 1924-ben alaposan kitettek
magukért. Ezt .megismételték 1926-ban Megyeren is. Sík
Sándor ekkortájt figyelmeztetett arra, hogy a cserkészszellemiséggel
a versenyõrület aligha egyeztethetõ össze! A birkenheadi
III. Jamboree már szakított a versenyszellemmel, nem atlétákat,
sportcsapatokat, cserkészolimpikonokat, nem kirakatcserkészeket
küldtek ki, hanem igazi cserkészeket. Ennek jegyében a
magyar vezezetõk sem válogatott sportolókat ültettek
vonatra Anglia felé, hiszen nem akartak szépítõ,
idealizált képet mutatni a világnak. Ez a felfogás
uralkodott azon a badeni konferencián is, 1931-ben, ahol az USA-t,
Csehszlovákiát, Hollandiát, Ausztráliát
megelõzve Magyarország kapta meg a IV. Cserkész-világtalálkozó
megrendezésének a jogát. Egyszeriben beléptünk
a cserkész-nagyhatalmak sorába. Hatalmas diadal volt
ez a magyar cserkészet
számára. A táborozás helyéül végül
is a gödöllõi királyi parkot, az Erzsébet-ligetet
és a korona-uradalmi erdõket és szántókat
választották ki. 1931
augusztusában a tábor fõparancsnoka gr. Teleki Pál
lett. Rendkívüli egyéniségével, törhetetlen
elszántsággal, beteges testét kemény akarattal
megerõsítõ kitartással, találékonysággal,
összefogással és sok szeretettel segített minden
nehézséget leküzdeni, márpedig az akkor is volt,
tengernyi sok. Egy szegény és kifosztott országban a
legsúlyosabb gond az anyagiak hiánya. Az elõkészítés
során ezért úgy határoztak, hogy a Jamboree költségeihez
minden magyar cserkészfiú járuljon hozzá, bármily
szerény összeggel. A magyar cserkészet koldustarisznyával
kísérelt meg szembeszállni a világválság
okozta nyomorúsággal. "Az országban soha nem volt még
ilyen általános a fásultság
az emberekbõl
eltûnt a bizalom, a hit egymásban, az államban és
a pénzben" - írta a Fiatal Magyarság c. lap. Az összesen
800 holdnyi területen a szûkebben vett tábor 281 holdat
foglalt el, ezen állt az 5363 db sátor. Naponta 80 tonna élelmiszerrõl,
922 ezer liter vízrõl kellett gondoskodni. A cserkészek
mozgósításának gyakorlására ekkor
rendelték el elsõ ízben Magyarországon az országos
cserkészriadót, mégpedig a budapesti rádión
leadott központi jellel. A 18 ezer fiú fegyelmezettsége
imponáló volt. (Késõbb kiépült a cserkészek
riadólánca is, de ez valójában már háborús
célokat szolgált.) Gödöllõn 15 ezer cserkész
és 3 ezer öregcserkész mellett 54 országból
további 8 ezer vendég táborozott. Egyszer már,
1927-ben, volt egy országos rendezvény, amikor felavatták
a történeti Magyarország 63 vármegyéjébõl
toborzott lányok hímezte országos cserkészzászlót,
de arányaiban a két esemény nem vethetõ össze.
Az elõbbi hatása csupán az volt,
hogy az országos zászló csodaszarvas-ábrázolása
nyomán keletkezett a gödöllõi jamboree emblémája. A jamboree-a
nem volt igazi, hagyományos táborozás. "Keveset élhettünk
magunknak, inkább mutatványokat, mint
cserkészéletet akartak tõlünk látni" - keseregtek
például a 25. Szent Imre csapat tagjai. Mások, joggal,
azt fájlalták, hogy a magyar házigazdák Gödöllõn
napégette, fátlan területen, egy homoktáborban laktak.
Az 1933. július 22-tõl augusztus 15-ig tartó gödöllõi
jamboree-n nemcsak a forró nyári nap teremtett szaharai hõséget.
A lelkeket is tüzelte a nemzeti büszkeség, mert a tábornak
volt repülõtere, voltak sportpályái, volt tábori
rendõrsége, tûzoltósága, tolmácscsapata.
És persze voltak túlzásba vitt "csencsölések",
helytelen viselkedés is, ezekre az 1933. augusztus eleji egyesített
tisztigyûlés igyekezett megoldást találni. Szomorú,
napjainknak is keserû fájdalmai már akkor kezdõdtek:
a vendégek közé szorult romániai magyar cserkészeknek
nem volt szabad magyarul beszélniük. A hazai cserkészeknek
ellenben nagyon is kellett volna angolul társalogniuk. Sokan igyekeztek
is hasznosítani az 1931-tõl ingyenes angol nyelvtanfolyamokon
tanultakat, mert átérezték Teleki Pál szavait
: "Mindenki, aki a Jamboree sikerét elõmozdítja, nemzetének,
az ország egész népének és ezen belül
barátainak, hozzátartozóinak és nem utolsó
sorban önmagának tesz nagy szolgálatokat. Önmagának
is, mert nyelveket és kézséget tanul
látóköre
tágulni fog. A
gödöllõi világtalálkozó leglátványosabb
mûsora az augusztus 2-án megtartott felvonulási parádé
volt, ahol a felsorakozott cserkészcsapatok elõtt ellovagolt
Horthy Miklós kormányzó és Baden-Powell fõcserkész.
tágulni fog." A kormányzó angol és magyar nyelvû
köszöntése után kétszáz fehér
békegalambot bocsátott szabadon. A díszmenet legelején
vitték a Magyar Cserkészszövetség zászlaját,
a levegõben vitorlás és motoros cserkészrepülõk
köröztek. Bi Pi ekkor,
1933-ban nem elõször volt Magyarországon: 1928. május
3-án tett már egy rövid látogatást; mindkét
alkalommal igen nagy szeretettel fogadták. Búcsúztatásán,
1933. augusztus 8-án tízezer tarka, léggömb szállt
a magasba, majd a világcserkészet nagy Öregje leemelte
a nyakáról a legmagasabb cserkészkitüntetést,
az Ezüstfarkas rendet és átnyújtotta Teleki Pálnak. Teleki Pál
valóban fölénk magasló nagy ember volt. "A
csõcselék-urak között Nagyúr volt, gróf
volt, nemcsak rangra..." mondja Vas István költõ (Teleki
Pál emlékezete, 1956, január). Koszterszitz József
így írt róla "Maga is közénk állt,
hordta ruhánkat, élte törvényeinket, végigcsinálta
életünk romantikáját éppúgy, mint
bajlódásait és küzdelmeit. A kiskaliberû emberek...
megmosolyogták... gyerekes kedvtelésnek könyvelték
el, hogy maga is táborozott." A táborparancsnokságban
ott volt a magyar cserkészvezetõk színe java Sík
Sándor, Papp Antal, Farkas Ferenc, Buczkó Emil, Major Dezsõ,
Molnár Frigyes, Fodor Ferenc, Andrássy Mihály, Gerõ
László, Faragó Ede, Márkus Miklós, Alföldi
Alajos, Mattyasovszky Kasszián, Sztrilich Pál, Velõsy
Béla, Zsembery Gyula, Borsiczky Sándor, Temesy Gyõzõ,
Éry Emil és még sokan mások. A IV. Jamboree
elõtt és alatt számos kiadvány jelent meg. A Magyar
Cserkész különszámai szolgáltatták a
friss híreket, angolul és németül is, de volt jamboree-különszáma
is: a Magyarság c. lap különkiadása, az Igric. A
cserkészek és a cserkészet nagy grafikusa, Márton
Lajos a korábbi albumai után megjelentette a Jamboree-Gödöllõ",
a "Budapest-Hungaria 1933" c. albumokat, valamint számtalan szép
rajzos képeslapot. A gödöllõi
világtalálkozó nyugtalan nemzetközi helyzetben zajlott
le, hiszen 1933-ban került hatalomra Adolf Hitler, aki hamarosan feloszlatta
a német cserkészmozgalmat. 1934 júniusában Kanderstegben
mégis úgy határozott a Cserkészek Nemzetközi
Bizottsága, hogy világ jamboree-kat ezután is kell tartani,
mert azok elõsegítik a nemzetközi barátkozást,
növelik a cserkészet jó hírét és szemléltetik
a részt vevõ nemzetek különféle cserkészmódszereit.
Úgy döntöttek, hogy továbbra is négyévenként
rendeznek jamboree-t és ezek két hétig tartanak.
Bakay Kornél: Ragyogj cserkészliliom!, Bp. 1989.134-147.
(c) JATE Egyetemi Könyvtár, Szeged, 1998-1999.