OROSZ SZIMBOLISTA KÖLTÕK
A KÖTET KÖLTÕI
ANNYENSZKIJ, INNOKENTYIJ
FJODOROVICS (Omszk, 1855 - Szentpétervár, 1909). Korán
árván marad, bátyja neveli Pétervárott.;
bölcsészeti tanulmányokat folytat. 1879-tõl kezdve
görög és latin nyelvet, antik irodalmat és irodalomelméletet
tanít, Zelinszkijjel, a klasszika-filológia neves professzorával
sokat tett azért, hogy az antik és különösen
a görög kultúra iránti érdeklõdés
fokozódjék. Euripidész összes ránk maradt
tragédiáját lefordította orosz nyelvre. 1896-ban
gimnáziumi igazgató lesz Carszkoje Szelóban, az állandó
cári rezidenciában. Megfosztják állásától,
mert forradalmi mozgolódásokban részt vevõ
tanulókat vett pártfogásába. Késõbb
tanfelügyelõnek nevezik ki. 1904-ben adja ki elsõ verseit,
a Csendes dalokat, amelyekhez Baudelaire-, Rimbaud-, Verlaine- és
Mallarmé-fordításait csatolja. Írt drámákat
(Melanippa, a filozófus, Ixion király és Laodámia)
és két kötet kritikája jelent meg. (Visszhangok
könyve 1906, 1909). Egy évvel korai és hirtelen
bekövetkezõ halála után adják ki a Ciprusládikó
címû kötetét, amelyet fõ mûveként
üdvözöltek.
Annyenszkij szimbólumai azokat a correspondance-okat
fejezik ki, amelyek az ember belsõ világa és az õt
körülvevõ tárgyi realitás között
léteznek, és ez a francia szimbolistákkal rokonítja.
De Annyenszkij nemcsak rámutat erre a jelenségre, a tárgy
által nem valamely lelkiállapotot akar kifejezni, mint például
Mallarmé, hanem értelmet keres benne, bár ezt az értelmet
nem találja.
SZOLOGUB, FJODOR KUZMICS, eredetileg
Tyetyernyikov (Szentpétervár, 1863 - Leningrád, 1927).
Egyszerû származású, korán meghalt apja
szabó volt, anyja egy gazdag pétervári család
szakácsnõjeként dolgozott. A Pedagógiai Intézetben
tanult, majd vidéken matematikát tanított. 1892-ben
Péterváron kapott tanári állást, itt
került kapcsolatba a szimbolizmus vezéregyéniségeivel,
D. Merezskovszkijjal és Zinaida Gippiusszal. Elsõ regénye,
a Nehéz álmok ( magyarul 1897-ben jelent meg) már
eredeti tehetségérõl tanúskodott, második
regénye, az Undok ördög (1907; Makai I., 1986.)
megalapozta hírnevét. Ugyanakkor kezdte kiadni legkedvesebb
írását, azt a trilógiát, amely végsõ
formájában Teremtett legenda címen látott
napvilágot. Regényeivel egy idõben verseket is publikált:
a Költemények (1896 és 1904), a Tûzkör
(1908). Az individuális létezés bûvkörének,
a sors eleve elrendeltségének kényszere motiválta
a mitologikus formák iráni érdeklõdését,
de ugyanez a tudat avatta a rombolás és romlás individuális
mítoszainak és az egész emberi világ kikerülhetetlen
pusztulásának a költõjévé. Számos
elbeszélése és drámája (A halál
diadala,1908) a halálról és erotikus témákról
szól, és verseihez hasonlóan démonikus jellegû.
Az 1917-es októberi fordulat csaknem
lehetetlenné tette számára az alkotást és
a megjelenést. 1921-ben hiába kérvényezte külföldre
távozását. Felesége és írótársa,
Anasztászia Csebotarevszkaja öngyilkos lett. 1923-ig még
megjelennek verseskötetei, késõbb azonban fordításokból
él.
KUZMIN, MIHAIL ALEKSZEJEVICS (Jaroszlávl, 1875 - Leningrád, 1936). A pétervári zeneakadémia hallgatója volt. Elsõ verseskötete a Hálók (1908). Azt követte még 1917 elõtt két másik gyûjtemény: az Õszi tavak és az Agyaggalambok. Zsirmunszkij hatásásra, aki túlértékelte a kuzmini hedonizmus és vitalizmus szerepét, és ugyanakkor mûvészetének stilizációs jellegérõl, a kuzmini iróniáról és szkepszisrõl megfeledkezett, a szimbolizmust meghaladó nemzedékhez szokás sorolni. Kuzmin a szerelmi (többnyire homoszexuális) játéknak és a játék súlytalanságának a költõje. Korai mûvészetében sokat merített a XVIII. század esztétizmusából, a rokokó kifinomultságából és egyben mesterkéltségébõl. A maszk és a marionett Kuzminnál oly gyakori motívuma arra utal, hogy a modern mûvész rendeltetése nem több, mint a kényszerûen céltalan esztétikai alkotás. Írt groteszk színpadi játékokat és erotikus regényeket. Prózai mûveinek hõsei is általában a sors szeszélyének engedelmeskedve a kalandok, az átváltozások sokaságával próbálják kimeríteni annak az életnek a kimeríthetetlenségét, amelyet mesterségesen õk teremtenek maguknak. (Cagliostro gróf csodálatos élete, 1919) Az utolsó verseskötet A pisztráng széttördeli a jeget (1929). Fordította Apuleius, Boccaccio, Shakespeare mûveit. A költészet, a színház és a festészet elméleti kérdéseivel is foglalkozott.
IVANOV, VJECSESZLAV IVANOVICS (Moszkva,
1866 - Róma, 1950). A moszkvai egyetemen történelmet
és filológiát tanul, majd 1886-1891 között
Berlinben antik történelemmel foglalkozik. 1903-ban Párizsban
elõadásokat tart, amelyek elindítják a Dionüszosz-kultusz
majdnem húsz évig tartó tanulmányozását.
1905-ben visszatér Oroszországba, ahol az új mûvészet
elismert teoretikusává válik, 1905-7 között
szentpétervári lakásán, híres "tornyában"
költõket, filozófusokat, mûvészeket gyûjt
maga köré. Szoros kapcsolatban áll a pétervári
Vallási és Filozófiai Társulattal is, és
munkatársa több folyóiratnak: Aranygyapjú, Mérleg,
Apollón, Új út. 1903-ban Vezérlõ
csillagok, 1904-ben Áttetszõség címû
verseskötete jelenik meg. 1905-ben írja Tantalosz címû
tragédiáját, utána jelennek meg az Erosz
(1907), a Cor ardens (1911) és a Gyengéd titok
(1912) címû verseskötetek. Tipikus poeta doctus.
A versek monumentálisak, bennük különbözõ
mítoszok ötvözõdnek igen bonyolultan. Míg
Balmont, Brjuszov vagy Szologub nyugat felé fordult, Ivanov, akárcsak
Blok és Belij, a nemzeti költészet hagyományát
akarja folytatni. Abban reménykedik, hogy majd sikerül Dionüszoszt
és Krisztust, a nietzscheánus individualizmust és
a szolovjovi közösségi elméletet összebékíteni.
A versek, különösen a késeiek a kudarcról
tanúskodnak, elvesztik a korábbi "bizantinizmus"
külsõdleges csillogását, meghittebbé,
tragikusabbá válnak.
Fiatal felesége halála után,
1924-ben engedélyezik külföldre távozását,
leányával és kiskorú fiával Olaszországba
utazik. Itt szorosan kötõdik a katolikus egyházhoz,
a páduai egyetem professzora.
BLOK, ALEKSZANDR (Szentpétervár,
1880 - Petrográd, 1921). Andrej Beketov botanikusnak, a pétervári
egyetem rektorának az unokája. Anyja és két
nagynénje neveli. 1898-ban jogi tanulmányokba kezd, de Vlagyimir
Szolovjov költõ és filozófus fölfedezése
az irodalom felé tereli. Költõi életmûve
három szakaszra osztható. Az elsõt (1897-1904) Szolovjov
hatása jellemzi, verseit ez idõben a Szépséges
Hölgy misztikus szimbóluma uralja. Az áhítat,
a vallásos, földön túli várakozás
a lírai én állapota. Már itt is különös
nyugtalansággal szövi át verseit a katasztrófa
elõérzete. A második korszakot (Hó-álarc,
1907) az Ismeretlen nõ, a Cigánylány megjelenése
jellemzi, a lírai hõs az életbeli szenvedélyek,
viharok, a káosz médiumává válik. Verselése
szabadabb, asszociatívabb, dinamikusabb, szókincse gazdagabb
lesz. A harmadik szakaszban a bloki misztikus vízió "tárgyát"
az élethez képest transzcendens történelem, illetve
a mindig errõl a történelemrõl szóló
mûvészet képezi. A Szépséges Hölgy
és a Cigánylány helyére hol a mûvészetben
megjelenített Ororszország, hol maga a mûvészet
(festészet: olasz reneszánsz, zene: Carmen stb.) lép.
Ebben a szakaszában teljesedik ki Blok lírája. A nyers
történésekhez való fordulás eredményezte
1917-ben a Tizenkettõ címû poémát,
amelyben szellemi megnyilvánulásnak próbálja
mutatni a tömegek föllépését, és
ez természetesen nem sikerül.
Egészen fiatal korában jövendõ
felesége, Ljubov Dmitrijevna Mengyelejeva (a híres vegyész
lánya, késõbb színésznõ lett)
házában mûkedvelõ elõadásokon
vett részt. Elsõ verses drámái: Komédiásdi,
Király a színen és az Ismeretlen nõ.
Nincsenek jellemek, a szereplõk csupán alkotójuk
különféle álarcai. A Sors dala (1908) határozottan
önéletrajzi ihletésû. S a Rózsa és
kereszt (1913) trubadúrja is a kiválasztott és
magányos költõ. Esszék: Értelmiség
és forradalom, A mûvészet villámai, A humanizmus
válsága.
BELIJ, ANDREJ (írói álnév). Borisz Nyikolajevics Bugajev (valódi név); (Moszkva, 1880 - uo., 1934). Apja a moszkvai egyetem matematikaprofesszora volt, és Belij szintén természettudományokkal kezdett foglalkozni, de késõbb elvégezte a bölcsészetet is. 1901-ben kezdett publikálni. Ars poeticáját és írói módszerét esztétikai tanulmányok hosszú sorában fejtette ki. 1907 és 1909 között Brjuszov Veszi címû folyóiratának kritikai rovatvezetõje, a szimbolista irányzat második nemzedékének teoretikusa. Elsõ mûvét, az Északi szimfóniát 1900-ban írta. Mûfaja zenei hangszerelésû, sajátosan ellenpontozott lírai próza, a jó hangzást segítõ díszítõelemekkel. Lírai kötetek: Arany égszínkékben (1904), Hamu (1909), Urna (1909). Verselemzéseivel és prozódiai tanulmányainak hosszú sorával (Szimbolizmus, 1910) az orosz formalista irodalomtörténeti iskola útját egyengette. Új utakat tört a szépprózában. Ezüstgalamb címû regényével (1910; Peterdi I., 1926) lerakta a XX. századi ornamentális ritmikus próza alapjait. Ezt követte az 1913-ban írt Pétervár (1922-ben lényegesen lerövidítette és átdolgozta) címû nagyszabású regény, mely Belij legjobb mûve. (Makai I., 1985) 1912-ben feleségével, Aszja Turgenyevával Svájcba utazik, ahol Rudolf Steinerrel együtt részt vesznek az antropozófia templomának megnyitásán. A háború visszahívja Oroszországba. Egyre lazább szálakkal kötõdik a valósághoz, ahogyan errõl az Egy ütõdött feljegyzései (1922) is tanúskodik. 1921-23 között Berlinben él, majd végleg hazatér. Az 1922-ben keletkezett Kotyik Letajev (Makai I., Keresztrefeszítés, 1969) címû regényében a tudat születését írja le. A harmincas években írja visszaemlékezéseit: A századforduló (1930), A századelõ (1933) és a Két forradalom között (1934).
![]() |
![]() |