TURÁN harckocsi (H)
TECHNIKAI ADATOK (40M Turán I közepes harckocsi)
hosszúság: 5,50 m | szélesség: 2,44 m | magasság: 2,30 m | súly: 18,2 t | legénység: 5 fő |
fegyverzet: 1 db 40 mm-es 41M harckocsilöveg; 2 db 8 mm-es 34/40M Gebauer géppuska; 3 db 9 mm-es 39M géppisztoly | ||||
motor: V8-as; 260 LE | sebesség: 47 km/h (úton) | hatótávolság: 165 km | páncélzat: 13-25 mm; max. 50 mm |
TÖRTÉNETE
A harckocsi licenszét 1940-ben vették meg a Skoda gyártól. A kísérleti stádiumban lévő T-21-est többszörösen átalakították, és Turán néven rendszeresítették. A prototípus 1941-ben készült el, gyártása több üzemben folyt. A személyzet nehezen kezelhetőnek tartotta, gyakran meghibásodott, és a páncél vastagsága is elégtelennek bizonyult. Szükségessé vált áttervezése, hogy a védettséget és a tűzerőt növelni lehessen. Az új modell 41M Turán II néven vált ismertté.
KÉPEK
TECHNIKAI ADATOK (41M Turán II nehéz harckocsi)
hosszúság: 5,50 m | szélesség: 2,44 m | magasság: 2,60 m | súly: 19,2 t | legénység: 5 fő |
fegyverzet: 1 db 75 mm-es 41M harckocsiágyú; 2 db 8 mm-es géppuska | ||||
motor: V8-as; 260 LE | sebesség: 45 km/h (úton) | hatótávolság: 150 km | páncélzat: 13-25 mm; max. 60 mm |
TÖRTÉNETE
A Turán I áttervezése 1941-re elengedhetetlenné vált. Az alapmodellből kiindulva egy nagyobb tűzerejű, jobban védett típust kellett kialakítani. Ezt egy nagyobb (75 mm-es) ágyú és egy nagyobb méretű torony beépítésével oldották meg. Ez a módosítás 1 tonnával növelte a tömeget. (A harci súly ugyan 20 t alatt maradt, ennek ellenére Magyarországon nehéz harckocsiként tartják nyilván a Turán II-t.) A megnövekedett súly rontotta a teljesítménymutatókat. Hamarosan kiderült az is, hogy a rövid csövű ágyú helyett hosszú csövű szükséges, de ez a változat, és a csak prototípusként elkészült Turán III sem került már sorozatgyártásra.
KÉPEK
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |