HMS ILLUSTRIOUS (GB)
TECHNIKAI ADATOK
Vízrebocsátás: 1939 | Vízkiszorítás: 23.000 t (üresen); 29.000 t (max.) | Sebesség: 31 csomó |
Hossz: 230 m | Szélesség: 29 m | Személyzet: 1250 fő |
Fegyverzet: 36-54 db repülőgép; 16 db 11,4 cm-es légvédelmi ikerágyú; 48 db 4 cm-es légvédelmi gépágyú |
TÖRTÉNETE
Az Illustrious egy újfajta
koncepció szerint tervezett repülőgéphordozó-osztály
első képviselője volt, melynek építése
1937-ben kezdődött. A korábbi anyahajókkal ellentétben
nem a repülőgépek számának növelése
volt a cél, hanem a fedélzet páncélvédelemmel
való ellátása. Ezért viszonylag kevés repülőgépet,
eredetileg csak 36-ot tudott szállítani, viszont védettségének
köszönhetően túlélt olyan támadásokat
is, amelyek más anyahajókra végzetesek lettek volna. Az
Illustrious 1940 májusára készült el, leghíresebb
bevetésére még az év őszén került
sor. A Tarantoban állomásozó olasz flottaköteléknek
súlyos károkat okoztak Swordfish
repülőgépei: a Conte di Cavour
elsüllyedt, több más hajó súlyosan megrongálódott.
Ezt követően a Földközi-tengeren tevékenykedett
tovább, több konvojt kísért Máltára.
1941 elején német zuhanóbombázók megrongálták,
javítása és átépítése csak
decemberben fejeződött be. Ezt követően az Indiai-óceánon,
a Földközi-tengeren, majd a csendes-óceáni vizeken teljesített
szolgálatot. A háború után átépítették,
és 1954-ig kiképzőhajónak használták.
1956-ban bontották le.
Testvérhajói:
Victorious, Formidable.
KÉPEK