DOUGLAS SBD DAUNTLESS / A-24 (US)
TECHNIKAI ADATOK (SBD-5 / A-24B)
Legénység: 2 fő | Motor: 1 db 9 hengeres Wright R-1820-60 Cyclone, 1200 LE | Sebesség: 403 km/h (4210 m-en) |
Fegyverzet: 2 db 12,7 mm-es és 2 db 7,62 mm-es géppuska, max. 1021 kg bomba | ||
Súly: 2965 kg (üresen); 4318 kg (harckészen) | Csúcsmagasság: 7680 m | Hatótávolság: 2519 km (max.) |
Fesztávolság: 12,66 m | Hossz: 10,09 m | Magasság: 4,14 m |
TÖRTÉNETE
1939-ben rendelte
meg az első sorozatot az amerikai haditengerészet ebből
a bombázó és felderítő repülőgépből.
Nem volt igazán kiemelkedő tulajdonsága, sőt,
az USA háborúba lépésekor már tulajdonképpen
elvaultnak volt mondható, ráadásul kimondottan nehéz
volt vezetni. Paradox módon mégis a második világháború
egyik leghíresebb típusa. SBD-k voltak ugyanis azok a zuhanóbombázók,
melyek koordinálatlan, minden szabályzatnak és előírásnak
ellentmondó támadásukkal néhány perc alatt
lángoló roccsá változtatták a japán
flotta 3 anyahajóját Midway
mellett. Az is tény, hogy az anyahajók védelmét
ellátó típusok közül az SBD-k veszteségi
mutatója volt a legjobb. Torpedóval szerelt változatát
sikerrel használták tengeralattjárók ellen. Gyártását
1944 nyarán fejezték be.
A hadsereg a Stuka sikereiből tanulva több
zuhanóbombázóval is kísérletezrett, végül
az SBD-k mellett döntött. Az A-24 néven rendszeresített
modellt végül inkább kiképzésre és
felderítésre használták. A szabad francia légierő
Délnyugat-Franciaország térségében vetette
be.
KÉPEK