AVRO LANCASTER (GB)
TECHNIKAI ADATOK (Mk I)
Legénység: 7 fő | Motor:4 db Rolls-Royce Merlin XX vagy Merlin XXII, 1460 LE ; vagy 4 db Merlin XXIV, 1640 LE | Sebesség: 460 km/h (3500 m-en) |
Fegyverzet: 8 db 7,6 mm-es Browning géppuska, max. 8160 kg bomba | ||
Súly: 16.700 kg (üresen); 31.000 kg (harckészen); 31.800 kg (a „Grand Slam” bombával) | Csúcsmagasság: 7460 m | Hatótávolság: 2660 km |
Fesztávolság: 31,09 m | Hossz: 21,18 m | Magasság: 6,10 m |
TÖRTÉNETE
A kevésbé sikerült Manchester típusú repülőgép négymotoros változata. (Eredetileg Manchester III volt a neve.) Prototípusa 1941-ben készült el, és annyira jó tulajdonságokat mutatott, hogy még abban az évben megindult sorozatgyártása. Első bevetésére 1942 tavaszán került sor. A brit légierő legjobban bevált bombázója volt, amit az is igazol, hogy a ledobott bombateherhez viszonyítva a legkisebb veszteségeket szenvedte el. Főleg éjszakai bombázásokra használták, de sok különleges bevetésen is részt vett. Így pl. duzzasztógátak elleni támadásokban, ahol Wallis professzor különleges „ugráló” bombáival értek el nagy sikereket. A professzor még két speciális bombát tervezett: A „Grand Slam” nevű majdnem elérte a 10 tonnás súlyt, a „Tallboy”-okkal pedig sikerült elsüllyeszteni a német Tirpitz csatahajót. A Lancasterekből közel 7400 darabot gyártottak.
KÉPEK