JUNKERS Ju 52 (D)
TECHNIKAI ADATOK (Ju 52/3mg 7e)
Legénység: 2 vagy 3 fő | Motor: 3 db 9 hengeres BMW 132-T ; 730 LE | Sebesség: 286 km/h (max.) |
Fegyverzet: 1 db 13 mm-es MG131 géppuska; 2 db 7,9 mm-es MG15 géppuska | ||
Kapacitás: 18 ejtőernyős vagy 12 hordágy vagy ennek megfelelő hasznos teher | ||
Súly: 6500 kg (üresen); 11.030 kg (max.) | Csúcsmagasság: 5900 m | Hatótávolság: 1280 km |
Fesztávolság: 29,25 m | Hossz: 18,90 m | Magasság: 4,51 m |
TÖRTÉNETE
Eredetileg polgári célokra tervezték. Az 1930-ban elkészült egymotoros változat teljesítményét kívánták megnövelni, amikor próbálkozni kezdtek a hárommotoros megoldással. Ez annyira bevált, hogy az egymotoros Ju 52-es gyártását abbahagyták, és áttértek a Ju 52/3m jelű hárommotoros verzióra, mely a Lufthansa légitársaság egyik legfőbb típusa lett. A Luftwaffe mint bombázó repülőgépet kezdte el használni, a spanyol polgárháborúban be is vetették az 1500 kg bombával felfegyverzett típust. A jobb bombázók megjelenése után szállítógépként alkalmazták. Ejtőernyősöket, sebesülteket, felszerelést juttattak el segítségével a megfelelő helyre. Nagy előnye volt, hogy a futóművet könnyen lehetett akár sítalppal, akár úszótalpakkal felszerelni. Annak ellenére, hogy a háború végén már nem számított korszerűnek (lassúsága és gyenge védelme miatt könnyű prédája volt a vadászoknak), gyakorlatilag az utolsó napig szolgált, sőt, a licenszként gyártott spanyol példányok még a hetvenes évek közepéig használatban voltak. A magyar légierő is hadrendbe állította a „Tante Ju” néven is emlegetett modellt, melynek több példányát a pestszentlőrinci PIRT üzem szerelte össze.
KÉPEK
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |