GLOSTER GLADIATOR (GB)
TECHNIKAI ADATOK (Mk I)
Legénység: 1fő | Hajtómû: 1 db 9 hengeres Bristol Mercury IX; 830 LE | Sebesség: 407 9 km/h (4400 m-en) |
Fegyverzet: 4 db 7,6 mm-es Browning géppuska | ||
Súly: 1562 kg (üresen); 2206 kg (harckészen) | Csúcsmagasság: 10.090 m | Hatótávolság: 708 km |
Fesztávolság: 9,83 m | Hossz: 8,36 m | Magasság: 3,22 m |
TÖRTÉNETE
A Gauntlet továbbfejlesztéseként tervezett Gladiator volt az utolsó sorozatban gyártott brit kétfedelű repülőgép. Több korszerű megoldást (pl. zárt pilótafülke) alkalmaztak a modellnél, ám az 1930-ban indult, majd sokáig „jegelt” fejlesztések csak 1937-ben jutottak el a hadrendbe állításig. Ekkor a típus már elavultnak volt tekinthető. Ennek ellenére viszonylag nagy számban készült, s több harci bevetést is teljesített Norvégiában, Anglia védelmében és a Földközi-tenger vidékén. Három Gladiator hősiesen védte a túlerő ellen Málta szigetét. Tengerészeti változata is volt Sea Gladiator néven, ezek egy részét a RAF gépeiből alakították ki. Már 1939-ben megkezdték felváltását a korszerűbb típusokkal, de még 1944-ben is hadrendben állt, mint időjárás-megfigyelő.
KÉPEK