DORNIER Do 17 / Do 215 (D)
TECHNIKAI ADATOK (Do 17Z-2)
Legénység: 4-5 fő | Motor: 2 db BMW-Bramo 323P Fafnir, 1000 LE | Sebesség: 410 km/h (4000 m-en) |
Fegyverzet: 6 db 7,92 mm-es Rheinmetall MG 15 géppuska, max. 1000 kg bomba | ||
Súly: 5210 kg (üresen); 8837 kg (max.) | Csúcsmagasság: 8200 m | Hatótávolság: 1500 km (póttankkal) |
Fesztávolság: 18,02 m | Hossz: 15,86 m | Magasság: 4,72 m |
TÖRTÉNETE
A karcsú, „repülő
ceruza” néven is emlegetett gépet erdetileg a Lufthansa
megrendelésére tervezték 1933-ban. A postai és
utasszállító célokra szánt modellt visszaküldték
a gyárnak, mondván, túl keskeny a törzse, így
nem alkalmas utasszállításra. Rövidesen felmerült
viszont a hadi célokra való átalakítás
lehetősége. Főbb változtatásokként
csökkentették a törzs hosszát és immár
két vezérsíkos farokrészt alakítottak ki.
A gyorsbombázó 1937-ben állt hadrendbe, a következő évben a spanyol polgárháborúban éles bevetéseket
is teljesített. A második világháború kitörésekor
már inkább a nehezebb bombateher szállításátra
is alkalmas változatok, valamint a felderítő mutációk
számítottak használhatónak, ám az angliai
csata idejére a bombavetők már elavultnak voltak
mondhatók. Ezt a tényt támasztja alá igen rossz
veszteségi mutatójuk. 1940 végére a bombázókat
kivonták a hadrendből, felderítő- és kiképzőgépként
viszont még sokáig szolgáltak a Do 17-esek.
A típus exportváltozatát nagyobb teljesítményű
(1075 LE) DB 601-es motorral szerelték. A Do 215 nevű modellt
Svédországba és a Szovjetunióba szállították
volna, ám csak az utóbbi ország kapott néhány
példányt, a többit a Luftwaffe állította
hadrendbe. Később a magyar légierő is kapott 10
használt gépet.
KÉPEK (Do 17)
KÉPEK (Do 215)