DOUGLAS C-47 / C-53 DAKOTA (US)
TECHNIKAI ADATOK
Legénység: 4 fő | Motor: 2 db Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp, 1200 LE | Sebesség: 368 km/h (2680 m-en) |
Kapacitás: 4536 kg teher (C-47); 28 katona vagy 14 fekvõbeteg + 3 ápoló (C-53); vontatott vitorlázógép | ||
Súly: 7700 kg (üresen); 14.061 kg (maximális terheléssel) | Csúcsmagasság: 7315 m | Hatótávolság: 2160 km |
Fesztávolság: 28,90 m | Hossz: 19,63 m | Magasság: 5,20 m |
TÖRTÉNETE
A RAF-nál használt jelöléssel Dakotának nevezett repülõgép a légi szállítás történetének egyik legsikeresebb modellje. Eredetileg polgári célokra készült, DC-3-as jelzéssel utasszállítónak tervezték. Elõször 1935 végén repült, kísérleti célokra a hadsereg is rendelt belõle, ahol nagy sikert aratott. Szinte azonnal újabb darabokat rendeltek belõle, a háború kitörésekor pedig a polgári életben használt példányokat is lefoglalták, valamint lekötötték a teljes gyártókapacitást. Két fõ változata a teherszállító (C-47 Skytrain) és a csapatszállító / sebesültszállító (C-53 Skytrooper), de vitorlázógépek vontatására vagy mozgó harcálláspontként is bevetetté. Gyártották a Szovjetunióban (Li-2 néven) és Japánban is. (A csendes-óceáni hadszíntéren ez volt az egyetlen típus, mely mindkét harcoló felet szolgálta.) Az amerikai hadsereg alkalmazta Koreában és Vietnamban is, a polgári légitársaságok többségének gépparkjában megtalálható volt, így a MASZOVLET majd a MALÉV is használta.
KÉPEK