TECHNIKAI ADATOK
Vízrebocsátás: 1908 | Vízkiszorítás: 3664 t | Sebesség: 23,5 csomó |
Hossz: 117,9 m | Szélesség: 13,5 m | Személyzet: 361 fő |
Fegyverzet: 10 db 10,5 cm-es L/40 ágyú ; 8 db 5,2 cm-es L/55 ágyú ; 4 db 8 mm-es Maxim géppuska ; 2 db 45 cm-es torpedóvető cső |
TÖRTÉNETE
Az Emden kiscirkáló volt talán az első világháború leghíresebb hajója. Ha ezzel a kijelentéssel nem is ért egyet mindenki, az tagadhatatlan, hogy
a hajó és legénységének sorsa nem mindennapi módon alakult. Építése hosszasan húzódott, végül 1909 nyarán állt hadrendbe. A távol-keleti vizekre szánt hajó
1910-ben friss trópusi festést kapott – ezt követően soha sem tért vissza Németországba. Számtalan diplomáciai küldetés teljesítése után Kínában érte a
hadüzenet. Azonnal kifutott a kikötőből, s könyörtelen vadászatba kezdett: augusztus 1-től november 9-ig 15 kereskedelmi és 2 hadihajót pusztított
el. Eközben több kikötői létesítményt is ágyúzott, legismertebb ilyen akciója Madras olajtárolóinak lövetése volt. November 9-én a Cocos-szigetek elleni
támadást követően rátalált a gyors és erős ausztrál Sydney könnyűcirkáló. Klasszikus hajó-hajó elleni küzdelem kezdődött, melynek
végén a szétlőtt és égő Emden fennakadt egy zátonyon. A legénységből 134-en vesztették életüket, a túlélők kalandos úton,
Szaúd-Arábiát, Szíriát és Törökországot érintve keveredtek haza Németországba. Kalandjaik plasztikus lerását Hellmuth von Mücke első tiszt könyvében
olvashatjuk el. A hajó roncsai egészen az 50-es évekig a zátonyon maradtak, akkor is csak részlegesen bontották le.
Testvérhajója : Dresden
KÉPEK
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
KÖNYV